27/08/2018

Mráz nebo noc


Konec dobrý, všechno dobré?

Autor: Natka

Mráz nebo noc je závěrečným dílem trilogie Sníh nebo popel z pera Sary Raasch. Můj vztah k této sérii není nijak valný. První díl jsem hodnotila průměrně (rozuměj: nebylo to špatné, nicméně četla jsem lepší). Kamenem úrazu byl díl druhý, Led nebo oheň. Z něj jsem byla rozpačitá a upřímně jsem se dost obávala posledního dílu. Přesto jsem se do něj pustila (jsem holt zvědavá ženská a chtěla jsem vědět, jak to dopadne), a světe div se, vyklubal se z toho nejlepší díl série!


Mráz nebo noc navazuje na příběh přesně tam, kde jsme ho v předchozím díle opustili. Meira se vydává do Paisly, aby se naučila ovládat svou magii, Mather s Dětmi oblevy bojují za svou královnu a snaží se z Ventralli zachránit, koho se dá, Ceridwen se musí vyrovnat se smrtí svého bratra a dostat se ze spárů královny Ventralli.

Všem je nám asi jasné, že cílem všech je sjednotit co nejvíce spojenců a porazit Angru a Rozklad, přestože cena za to bude ta nejvyšší… 

Tak jako u předchozích dílů musím vyzdvihnout neuvěřitelně čtivý způsob psaní autorky. Přestože první půlka knihy je dějově spíše pomalejší, čte se lehce a rychle a vy se ani nenadějete a jste v druhé mnohem akčnější polovině, kde se schyluje k bitvě a velkému finále.

Celý příběh je nám opět předkládán ze tří pohledů – Meiry, Mathera a Ceridwen.

Meira postupně přestává být ufňukaná káča, i když nějaké to litovaní se probíhá stále, to ne že ne, ale zas musíme mít trochu pochopení – zradil ji Theron, v šestnácti musí být královnou a vypadá to, že aby vše ohledně Angry a Rozkladu dotáhla do zdárného konce, bude se muset sebeobětovat… A do toho se jí ještě splašily hormony, protože Mather jí tak trochu zamíchá emocemi…

Čímž se postupně dostáváme k Matherovi. Ten si konečně našel své místo mezi Dětmi oblevy a je rozhodnut oddaně následovat svou královnu. Přestože jsem byla od začátku team Theron, mám dojem, že již od druhého dílu nám autorka podsouvala myšlenku, že Mather není vůbec špatný, a ano, podlehla jsem, skutečně jsem si Mathera oblíbila.

Kdo je ale mým oblíbencem no.1? Ceridwen! To je tak úžasná postava – odvážná, inteligentní, houževnatá, ale zároveň plná strachu a slabostí. A ve spojení s Jessem? Skvělá dvojice, které jsem neskutečně fandila (a místy litovala, proč tohle sakra není ta ústřední dvojice?).

Za zmínku určitě stojí i posun Sira, který konečně přestal být tím změkčilým strejdou z druhého dílu. V trojce se vrátil Sir v plné síle tak, jak jsme ho znali. A ten závěr? Klobouček, Williame.

 Kdybych měla shrnout celou sérii, řekla bych, že tento díl byl zkrátka nejlepší. Byl svižný, nechyběla mu akce ani napětí, postavy se nám někam posunuly a v podstatě vše do sebe tak nějak zapadlo (i když stále nesouhlasím s tím, že z Therona udělali padoucha!).

Máte-li po zkušenosti s druhým dílem strach pustit se do toho závěrečného, nebojte, je mnohem lepší! Neříkám, že je to top kniha ve svém žánru, nicméně určitý posun skutečně nastal. A navíc, autorka bude v říjnu na Humbooku (a vypadá jako neskutečná sympaťačka), což je další důvod, proč se do knihy pustit.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm