27/08/2018

Paladero: Jezdci z Říše Hromů


Dinosauři, čarodějnice, duchové, moderní technologie… Může to dohromady fungovat?

Autor: Kája

Knihu Paladero: Jezdci z říše hromů jsem si vybrala, protože podle anotace je v ní použito snad vše, co do fantasy žánru můžeme nacpat – dinosauři, čarodějnice, duchové, zloději, království, ale také moderní technologie. A mě zkrátka zajímalo, jak (nebo jestli) tohle vše může dohromady fungovat.


Josiáš Sarif, sirotek a poslední daheedský přeživší, je učedníkem legendární Sur Verity, která je paladerem na Ranči Kulatý štít. Sám Joss by se chtěl stát paladerem, tedy rytířem chránícím Říši Hromů. K tomu, aby se jím mohl stát, musí být na základě svých schopností vybrán k absolvování Cesty, nebezpečného putování do Města duchů, odkud musí přinést vzácné vejce Pověstného ptáka.

Nenadálou souhrou událostí přichází šance vydat se na Cestu dřív, než Joss čekal. Může se tedy stát paladerem. Stačí přežít nebezpečné putování spolu s dalšími třemi adepty, Drakem, Hrdinou a Zekem.   

Abych pravdu řekla, s podobnou knihou jsem se ještě asi nesetkala. Zpočátku jsem se bála, že tohle nebude nic pro mě. Připadalo mi to, jako bych sledovala western, kde kovbojové nahánějí místo dobytka dinosaury, zároveň se ve volných chvílích účastní klání, jejichž cílem je zneškodnit tyranosaura, a abych nezapomněla, nejezdí na klasických koních, k tomu totiž mají různé ještěry, medvědy, šavlozubé tygry a ti pokrokovější moderní tryskocykly. Vše je samozřejmě přenášeno ilumikamerami. A zároveň se jedná o království, v němž své místo mají čarodějnice, duchové a jiná mýtická stvoření. Zní vám to šíleně? Tak to nejste sami. Zpočátku jsem se opravdu děsila, do čeho jsem se to pustila, ale čím více jsem se nořila do příběhu, tím méně podivné mi to přišlo. Ba co víc, začalo mě to bavit!

Tahle podivná směs žánrů měla totiž jednu neskutečnou výhodu, a to vypravěčský styl autora Stevena Lochrana, který dovedl tohle všechno spojit takovým způsobem, že vám to ani nepřijde divné. Celý příběh je postaven na akci a napětí, téměř nikde nenajdete hluché místo, právě naopak, díky krátkým kapitolám jdete z akce do akce, a celí napjatí čekáte, kdo je kdo a jak to vlastně dopadne. A díky tomu vlastně ani nestihnete přemýšlet, jestli dinosauři, čarodějnice nebo tryskocykly k sobě vůbec pasují. Prostě to berete tak, jak to je.

Přestože jsou Jezdci z říše hromů úvodní díl série Paladero, hlavní zápletka se vyřeší, ale vy z náznaků jasně tušíte, kudy se bude série dál odvíjet a že to bude velké. A hlavně, že si to budete chtít přečíst.

Paladero: Jezdci z říše hromů je kniha určená pro čtenáře od 10 let a já mám po dlouhé době pocit, že tohle je kniha, kterou si užijí i kluci, protože tady konečně nejde o žádnou lásku, ale o skutečná přátelství, odvahu, akci a dobrodružství, a aby byl balíček kompletní, přidal nám tam autor i netradiční univerzum, v němž najde snad každý to svoje.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm