18/06/2019

Temné a osamělé prokletí


Retellingy na Krásku a zvíře stále frčí!

Autor: Terka

Retellingů pohádky Kráska a zvíře vyšlo už požehnaně. Některé sklidily obrovský úspěch, jiné byly přijaty s určitými rozpaky. Proto se ptám – je možné, aby další převyprávění známé pohádky přineslo ještě něco nového? Originálního? Brigid Kemmerer, autorka úžasných Dopisů ztraceným, se rozhodla, že to dokáže, a pustila se do nové fantasy série Temné a osamělé prokletí. Co myslíte, dokázala to?


Princ Rhen se připravuje na to, že jednou převezme vládu nad svou zemí. Jenže je to klasické rozmazlené princátko, které dělá vše, co si zamane, a to se stane osudným nejen jemu, ale celému království. Následkem nerozvážného jednání je kletba, která však může být zlomena. Stačí láska. Ale ono se to řekne – najdu dívku, která se do mě zamiluje, a je to. Tak jednoduché to určitě nebude, což nás ovšem nepřekvapuje (proč bychom jinak po další variaci na Krásku a zvíře sahali, že).

 „Otec vždycky říkával, že když se narodíme, máme buď šťastnou, nebo nešťastnou ruku. Ale i šťastná ruka může prohrát a nešťastná vyhrát – jde jen o to hrát s kartami, které nám rozdá osud. Rozhodnutí, kterým čelíme, nemusejí být ta, která chceme, ale pořád to jsou rozhodnutí.“

Určitě vás nejvíc zajímá, jestli kniha stojí za přečtení. Samozřejmě, že se jedná jen o můj subjektivní názor, ale můj verdikt je – určitě ano!  Myslím, že se po řadě retellingů autorce povedlo přinést něco nového. Míchá totiž dohromady náš současný svět s fantasy světem, v němž žije zakletý princ. A ono to tady vážně funguje, vůbec to nepůsobí divně, nebo uměle. Je to přesně takové, jaké jsem si to jako malá holčička představovala, když jsem ještě snila o tom, že si pro mě jednou přijde princ (ještě jsem neměla tušení, že pár volných princů běhá i po našem světě). 

Povedené jsou i charakteristiky postav, obzvlášť Harper. I přes svůj fyzický hendikep, způsobený dětskou obrnou, si nenechá nic líbit, je svá a do všeho jde doslova po hlavě. V podstatě ani její postižení nevnímáte, a to právě díky tomu, jak silnou osobnost má.

Rhen je naše prokleté princátko, které postupem času pochopilo, že každé naše rozhodnutí má své následky, za něž jsme zodpovědní. Otázkou je, jestli nezaplatil až příliš… Nicméně, sledujeme, jak se mění, nabývá jisté pokory a roste z něj zodpovědný mladý muž, který by se mohl stát vládcem své země. Na druhou stranu mi lezl na nervy svým fňukáním nad tím, jak dopadl a jak za všechno může… Ještě, že tam byla Harper, která ho donutila dívat se dopředu.

A pak tady máme Greye. Ten mě strašně bavil! Zpočátku působil jako bezcitný stroj, ale pak? Jeho trefné, ironické poznámky daly knize úplně jiný rozměr – humor.

Kniha je psaná svižně, čtivě a upřímně mi nevadilo, že v první půlce není příliš akce. Autorka nás pomalu seznámila se světem, do něhož jsme se dostali, s postavami a kletbou, která je pro děj klíčová. Vše je podáváno jak z pohledu Harper, tak z pohledu Rhena, což nám rozšíří úhel pohledu na jednotlivé situace.

A ten závěr? Zprvu jsem si říkala, proč to má být série? Vždyť se spousta věcí vyřešila, vyjasnila… A pak přišla poslední kapitola a bylo mi jasné, že druhý díl bude pecka! Jen si myslím, že se autorka odkloní od motivu pohádky Krásky a zvíře, a půjde vlastní cestou.

„Vždycky mě znovu překvapí, že i v těch nejtemnějších časech lze najít mezírku, kterou dovnitř pronikne světlo.“
  

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm