26/04/2019

Princezna v nesnázích

Pokračování princeznovské slaďárny je tady!

Autor: Valča

První díl, Princezna v utajení, na mě působil přebalem jako dětská kniha, dokonce jsem ji poprvé po pár stránkách čtení odložila. V tomto školním roce jsem jí dala znovu šanci. Hltala jsem stránku po stránce a neustále jsem nedočkavě pokukovala po růžové knižní sestře, která mi ležela na okraji psacího stolu.  A musím přiznat, že jsem změnila názor. Ač to podle názvu a počátečních stran tak nevypadalo, děj je napínavý, každou chvíli se objeví nějaká informace, která mě nutila číst dál. Jeden díl je lepší a čtivější než druhý! Jediné, co ději ubralo na intenzitě, byla nezáživná část se jmény předků.


„Začínám mít pocit, že tvoje práce je něco mnohem více, než jen předstírání, že jsi princezna. Lottie, jak moc nebezpečné to je?“

Jak to dopadne, když si dvě dívky prohodí své role? Že vám to připomíná jeden ze spousty filmů, které jste viděli v TV? Nenechte se takovými myšlenkami odradit. Lottie Pumpkinová, která se již v prvním díle stala portmanem moc sympatické princezny Ellie Wolfsonové, se musela podrobit velmi náročnému výcviku s Jamiem Volkem. Ten mě teda mezi námi v obou dílech docela štval svým neustálým rýpáním a tím, jak byl na Lottie zlý. V knize bylo krásně vidět, jak můžeme druhého člověka zranit výběrem špatného dárku a otevřením tak jeho 13. komnaty, což se ve vztahu Lottie – Jamie ukázalo. Někdy jsem se mu tedy nedivila v reakcích na Lottie, ta mi taky celkem lezla na nervy, to nemění nic na tom, že to byla má oblíbená postava. Jamieho úkolem bylo Lottie ochránit a zároveň vycvičit proti nebezpečí. Z obou „princezen“ se staly kamarádky a nyní je čeká další rok studia.

Jestliže bylo ústředním tématem prvního dílu příprava na život princezny, učení se královské etiketě, ve druhém díle si už Lottie zažívá samotný život princezny v praxi.

Poté, co jsem přečetla první díl, čekala jsem, že druhý bude navazovat na únos, že se o něm dovím něco více, čekala jsem, že se Jamie přidá na nesprávnou stranu partyzánů (ono ostatně v obou knihách si nemůžete být jisti, kdo partyzánem je, podezíráte postupně každého). Byla jsem tedy mile překvapena, že se děj vyvíjí mimo má očekávání.

„Na plese jste oba úspěšně zabránili skutečné katastrofě,“ spustil a jeho hlas se rozléhal chodbou. „Lottie, vy jako portman jste vystavena veškerému nebezpečí zaměřenému proti Eleanor.“ Lottie odolala pokušení pevně zavřít oči, protože nechtěla vzpomínat na chladnou noc, která se jí neustále vracela na mysl.“

V obou knihách se vše točí okolo tajemství, ve škole se začínají odehrávat podivné věci, někteří studenti byli otráveni a všichni jsou nyní v ohrožení.

„Nemůžeme dovolit, aby maradovijská monarchie vypadala slabě, zvláště teď, kdy jsme se zřejmě stali cílem neznámého nepřítele. Potřebuji, abyste tento rok byli oba nanejvýš ostražití. Nesmíte nic přehlédnout.“

Dívky se chystají na boj s tajnou organizací levitiánů, aby jejich útoky zastavily. Navíc musejí udržet jejich tajemství výměny, které se proplétá oběma knihami jako zlatá nit. Ani jedna z nich si neuvědomuje, že nebezpečí je blíže, než by ho čekaly…

Líbilo se mi při čtení pozorovat, jak se jednotlivé postavy vlivem lidí okolo a událostí mění. Lottie se zpočátku chovala jako „normální“ neprůbojná holka, zato ve druhém díle byla vyspělejší, dokázala si prosadit svou. Co mě však na ní opravdu štvalo, bylo její věčné stěžovatelství. Elli, jakožto pravá princezna, měla všechny princeznovské manýry – hádavá, za každých okolností si chtěla prosadit svou, postupem času se přestává chovat tak dětinsky, zažívá realitu obyčejného života a zjišťuje, že se netočí vše jen kolem ní, a to jí opravdu prospělo. Fandila jsem však oběma dvěma holkám, měly to v knize nejtěžší.

Na knize oceňuji propojení reálného života s pohádkou, protože každý občas sníme o tom, že bude vše i v našem životě jako v pohádce, všichni se k nám budou chovat hezky, jako k princeznám, ale realita je jiná. I zde jsem si díky pohádce uvědomila, že ne vše je v životě růžové, třeba mezilidské vztahy. Nic, ani princeznovská korunka a krásné šaty, vám nezaručí přátelské vztahy. Ty si musí vybojovat každý sám.

Kdybych měla posoudit, který ze dvou dílů je lepší, nevybrala bych si. Oba byly skvělé a zároveň odlišné. Jsou určeny spíše pro mladší dívky, 5. – 7. třída, avšak jako „oddychovku“ si ji s klidem mohou přečíst i starší. Pokud byste však chtěli číst samostatně druhý díl, nedělejte to. Knihy jsou vzájemně propojeny, v prvním díle jsou vysvětleny základní pojmy a vztahy, druhý díl s nimi už automaticky pracuje.
 Při čtení jsem si sama kolikrát představovala, jaké by to bylo být Lottyině kůži, vyzkoušet si to – vždyť každá holka přece sní o tom, být princeznou! Za mne knihu určitě doporučuji.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm