14/04/2019

Kopie


Co dělá člověka člověkem?

Autor: Valča

Loni jsem se pustila do Repliky, která nebyla čtenářskou komunitou zrovna vřele přijata, já jsem však byla z knihy opravdu nadšená – líbilo se mi téma i zpracování knihy, proto jsem se těšila na pokračování, které vyšlo pod názvem Kopie.


Gemma s Lyrou se snaží po šílených událostech a odhaleních kolem Havenova institutu žít normální život. Bohužel to ani jedné nejde. Lyra s Orionem mají problém žít běžným lidským životem, Gemma se snaží vyrovnat s tím, jakou roli v celém příběhu sehrál její otec. A bohužel zjišťuje, že i přes slib, který jí dal, dále plánuje, jak naložit s Lyrou a Orionem, což Gemmu rozhodně nenechá chladnou a vyráží i s Petem své přátele varovat.

„Štěstí nikdy nevydrží dlouho, protože nemusí vyplácet dividendy. Tak to prostě na světě chodí.“

Lauren Oliverová zachovala způsob zpracování příběhu, totiž dvě paralelně probíhající knihy v jednom. A to byl u předchozího dílu velkým tématem odpůrců této knihy – vadilo jim, že se příběh opakuje v pasážích, v nichž se dívky setkaly (já osobně jsem to takto nevnímala, ale zase každému se líbí něco jiného). Tentokrát si myslím, že tento způsob zpracování autorka dovedla k dokonalosti – stále se příběh může číst několika způsoby – buď začneme zepředu příběhem Gemmy, nebo odzadu příběhem Lyry, popřípadě můžeme číst příběhy na přeskáčku. Ovšem tentokrát tohoto potenciálu autorka využila naplno, dívky se totiž až na začátek a konec vůbec nesetkaly, my tak čteme dva rozdílné příběhy, které však do sebe postupem času zapadají a jeden bez druhého by nebyly kompletní. 

Stejně jako u předchozího dílu mě více bavila část Gemmy, ovšem tentokrát se z Gemmy stává žena činu. Neohroženě se vrhá za tím, co považuje za správné, a je jí jedno, že tím porušuje pravidla. Její příběh byl daleko akčnější, rychlejší, zkrátka mě více táhl. A Pete? To je prostě miláček - veselý, oddaný a za každou cenu se snaží držet Gemmu nad vodou.

Oproti tomu Lyra se stala docela slušnou fňuknou, i když uznávám, má k tomu důvod. Ale přese všechno se stále snaží zapadnout do svého lidského světa, oproti tomu Orion se uzavírá do sebe, příliš ven nevychází a jediný, s kým je ochoten komunikovat je Lyra. Její příběh není tak nacpaný akcí, přesto je důležitý, protože odhaluje zákulisí celé aféry kolem replik.

„Svět není černobílý. Neexistují žádné snadné odpovědi.“

Kromě toho, že je kniha napsána svižně, akčně a má spád, vyzdvihla bych hlavně její téma, protože s tím se v YA literatuře příliš nesetkáváme. Lauren Oliverová nám skrze své postavy klade otázku: „Co dělá člověka člověkem?“ Odpověď v knize přímo nenajdete, ale nutí vás nad tím skutečně přemýšlet.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm