30/09/2018

Andělská hra


Faustovský motiv v podání C. R. Zafóna

Autor: Bára

Po mém obrovském nadšení z předchozího románu C. R. Zafóna Stín větru jsem se nemohla dočkat volného pokračování – Andělské hry. Zamilovala jsem si totiž Zafónův jazyk, tajemnou atmosféru Barcelony a jeho lásku ke knihám, která z knihy přímo čiší. A jaké tedy bylo mé druhé setkání s jedním z nejprodávanějších španělských spisovatelů?


Andělská hra dějově předchází událostem ve Stínu větru, nicméně se opět vracíme do tajemné, podmanivé Barcelony, setkáváme se starými dobrými známými, ale především se seznamujeme s úplně novými postavami v čele s Davidem Martínem, vypravěčem nového příběhu.

David Martín nás postupně zasvěcuje do svého života, v němž rozhodně neměl na růžích ustláno. Matka ho v raném dětství opustila, otec, poznamenaný válkou, zemřel před jeho očima, když byl ještě malý chlapec, takže mu nezbývalo než se životem probíjet, jak jen to šlo. Útěchu nacházel v knihách, a tak se postupně dostal ke spisovatelskému řemeslu, které mu bohužel nepřineslo uspokojení, jaké očekával. Pracoval totiž pro vydřidušské nakladatele pokleslé literatury, kteří jej nutí psát pod pseudonymem za mizerný honorář. 

Ve chvíli, kdy si Martín uvědomuje, že se mu život rozpadá pod rukama, potkává tajemného Andrease Corelliho, který mu nabízí vše, po čem do té doby toužil, a chce za to jediné – napsat knihu. Knihu, jejímž obsahem bude nový náboženský směr, pro nějž budou lidé ochotni žít i zemřít. A Martín nabídku přijme.

Od toho okamžiku se kolem Martína vynořují záhady, jimž se snaží přijít na kloub, zvláštní náhody a podivná úmrtí. A náš hlavní hrdina si čím dál naléhavěji klade otázku, kdo je tajemný pan Corelli? Komu upsal svou duši?

Carlos Ruiz Zafón opět vystavěl mystický, gotický, lehce mrazivý příběh s podmanivou atmosférou Barcelony, který nám odvyprávěl svým poetickým jazykem, jak jsme u něj již zvyklí.

Zafón zvolil velmi podobné motivy jako u předchozího románu – posedlost literaturou, byť tentokrát z pohledu spisovatele, nešťastnou lásku, tajemství a navíc přidal faustovský motiv v podobě Corelliho. Zápletka odkrývala dech beroucí události z minulosti a oproti předchozímu dílu byla místy daleko filozofičtější – velmi často se objevovaly úvahy na téma náboženství či lidské existence.

„Závist je náboženstvím průměrných lidí. Dává jim útěchu a přináší odpověď na neklid, který je vnitřně sžírá. V neposlední řadě působí rozklad jejich duše a umožňuje jim odůvodnit vlastní mrzkost a chtivost způsobem, který je vede k přesvědčení, že se jedná o ctnosti.“

Mám-li srovnat obě Zafónovy knihy, Stín větru je dle mého názoru o něco lepší. Andělská hra je rozdělená do tří částí, kdy první dvě jsou perfektní. Problém jsem měla s posledním úsekem knihy, který byl místy mírně překombinovaný. Pravdou je, že v závěrečné části si sám autor se čtenářem pohrává jako kočka s myší, což ve mně možná vyvolalo pocit zmatenosti. A samotný závěr… Jakže to vlastně dopadlo?

I přes pro mě mírně rozpačitý závěr jsem si knihu užila, protože prostě Zafón… Pokud jeho psaní a lásce ke knihám propadnete, nedáte na něj za žádných okolností dopustit. A já se již těším jeho další počin – Nebeského vězně.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm