Další
ze škatulky „braková česká beletrie“
Autor:
Baru
Nová Třeštíková a její Veselí na podzim obletělo ve velkém snad
všechna knihkupectví a billboardy. Přestože jsem měla v koutku duše
tušení, že všechno to haló ohledně této nové české knížky z „realistického
venkovského prostředí“ nebude nic pro mě, přemohla mě čirá zvědavost a na konci
září už jsem do očí bijící veselou, pestrobarevnou obálku Veselí držela v rukou. No a o měsíc později, po vydání
veškerého úsilí a sebezapření, mohu o tomto novém „bestselleru“ české
literatury napsat pár odstavců. A rozhodně nebudou kladné. S tímhle literárním
dílkem jsem se totiž potrápila opravdu hodně dlouho…
Třiatřicetiletá Eliška je znuděná a
možná tak trochu unavená svým hektickým, kariérně laděným, sluníčkovým životem
v Praze. A tak se jednoho dne rozhodne – po patnácti letech se vrátí domů,
na venkov, na jižní Moravu, do svého rodného Veselí nad Moravou, zapadlé
vesnice s jedenácti tisíci obyvateli, jejíž chod se zastavil někde mezi
osmdesátkama a devadesátkama. Zoufale touží po návratu domů k teplému
rodinnému krbu, po objetí svých milovaných rodičů, po své posteli
v dětském pokojíčku. A jakkoli nesmyslné se tyto tužby pro mnohé
z nás mohou zdát, hlavní hrdinka Eliška je přesvědčená, že právě tady,
doma, najde odpovědi. Na své otázky ohledně hledání sebe sama, svého života, i
toho, co bude dál.
Z odstavce výše tak můžete mylně
usoudit, že se tato kniha ponoří trochu do hloubky a rozebere problematiku v
osobní rovině hlavní hrdinky a analyzuje to, proč se třiatřicetiletá žena
s rušným společenským životem, skvělou kariérou a procestovaným světem za
zády rozhodne natrvalo vrátit do rodné vísky a jaké aspekty ji k tomu
vůbec dovedly. Jenže to je první klamný dojem z povedeně napsané anotace –
v knize Veselí se vám totiž o
nějakých hlubokých rozvahách o životě může jenom zdát. Děj této knihy se odehrává
dlouhých čtyři sta stránek na tom samém místě a nehne brvou ani o malinkatý
kousíček. A děj stojící stále na tom samém výchozím bodě není zrovna to, co
byste ani od té nejoddychovější oddechovky očekávali…
Veselí
je silně satirický, tragikomický příběh, který je svým zpracováním
v negativním slova smyslu spíše tragický než komický. Já osobně za vtipné
všudypřítomné moravské nářečí opravdu nepovažuji, a to, jak se ho autorka
snažila za každou cenu využít, bylo do očí bijící, trapné a nepovedené. Oddechovka
by to mohla být – v tom případě by nesměla být plná uštěpačných, až
přemrštěně podaných stereotypů, pošetilých, dětinských klišé a rádoby vtipných
poznámek, které sečtělejšímu čtenáři přijdou spíše žinantní než komické.
Většinu postav dědiny Veselí autorka
vylíčila jako vesnické burany, takže veškeré jejich počínání vám připadá
s kapkou nadhledu více méně úsměvné a žádná z postav vám k srdci
opravdu nepřiroste, protože o pár stránek dál už si pravděpodobně nevzpomenete ani
na její jméno.
Veselí
je kniha bez literární hodnoty. Radka Třeštíková je tak trochu Patrik Hartl v
sukních – jediné, čím by se totiž Veselí
opravdu mohlo chlubit, jsou skvěle a barvitě napsané dialogy, které opravdu
nenudily. Otázkou ale zůstává, na jaké literární úrovni je náš národ, zdali něčemu
jako jsou Veselí, stačí tak málo k
tomu stát se novým českým bestsellerem? To jsme opravdu tak konzumní a
nenároční? A proč je Radka Třeštíková nejprodávanější českou autorkou
současnosti? A kde je Alena Mornštajnová či Kateřina Tučková, autorky bravurních
literárně hodnotných děl, kterými se česká literatura může chlubit? To nám dnes
ke čtení opravdu stačí tak málo, když toho máme na výběr tolik lepšího? Pokud
je to totiž tak, nezbývá mi nad tím jen smutně zakroutit hlavou… A jestliže
autor roste s každým dílem, pak už raději prvotinu Bábovky nechci ani držet v rukou…
Děkujeme
společnosti Albatros Media a.s. za poskytnutí recenzního výtisku.
Žádné komentáře
Okomentovat