05/07/2018

Já, Simon


Coming out po spierovsku

Autor: Kája

Jsem zřejmě poslední, kdo ještě nečetl knihu Já, Simon, alias Probuzení Simona Spiera. Ptáte se, jak je to možné? Sama netuším… Zpočátku mě prostě nijak nelákala, ale po přečtení autorčiny druhé knihy Podělaným navrch jsem věděla, že si ji prostě musím přečíst. A tak, když vyšlo druhé vydání s filmovou obálkou, okamžitě jsem se do ní pustila.


Simonu Spierovi se líbí kluci, ale ještě není připraven sdělit to světu, a proto svou orientaci tají. Jediný, komu se svěřil se všemi svými tajemstvími a pocity, je tajemný Blue, chlapec, o němž ví pouze to, že chodí do stejné školy, a s nímž si píše emaily. 

Všechno se zkomplikuje ve chvíli, kdy se k jejich mailům dostane Martin, který začne Simona vydírat. Výměnou za to, že nic neprozradí, chce, aby ho dal dohromady s Abby, Simonovou kamarádkou. Simon touhle situací není vůbec nadšen – sám ještě není připraven přiznat svou orientaci, ale hlavně se bojí, aby nepřišel o Bluea, na něhož (přestože se s ním nikdy nesetkal) myslí, kudy chodí.
Ovšem splnit Martinovy požadavky nebude tak jednoduché, protože Abby se líbí Nickovi, Nick zase Lei…. Takže to vypadá pěkně zamotaně.

Abych řekla pravdu, vůbec nevím, co k této prvotině Becky Albertalli napsat, protože ono to bylo prostě úplně boží! Je to čtivé, je to milé, ale hlavně neuvěřitelně optimistické. Když tuhle knížku budete číst, budete se neustále usmívat, protože Simon je naprostý roztomilouš.

Přiznejme si, že všichni, kdo si tuhle knížku přečtou, se musí do Simona zamilovat (přestože dívky mají prostě smůlu, ale můžeme ho milovat alespoň platonicky, no ne?). Je to totiž naprostý pohodář milující oreo, hudbu, dramaťák, svou rodinu a přátele. A je vtipný, fakt. Je to přesně ten typ kluka, kterého by zřejmě všichni rodiče chtěli mít za syna, je totiž naprosto bezproblémový. Ale nemyslete si, že je to nějaký nudný týpek, právě naopak, Simona má každý rád.

Styl Becky Albertalli je lehký, svižný a neuvěřitelně čtivý. Co je ale její dominantou? Humor. Neočekávejte, že se budete válet smíchy, ale věřte mi, že budete mít neustále úsměv na rtech.

Přestože jsou témata knihy poměrně vážná, nejsou nám předkládána jako melodramata. Celý příběh jede na příjemné optimistické vlně. Co je ale v této knize skutečně důležité – ukazuje, že být jiný je naprosto v pořádku, a to mladí lidé skutečně potřebují slyšet.

Já, Simon je prostě boží!


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm