28/04/2022

Tři nesplnitelné úkoly

Vydařená fantasy pro mladší čtenáře.

Autor: Markéta

 

Fantasy příběhů je už na pultech knihkupectví mnoho. Ale zajímavá fantasy pro mladší čtenáře? To je vzácnost. Naštěstí Tři nesplnitelné úkoly všechny požadavky, které mám na dobrou fantasy knihu, splňují bez výjimky.

 


Zaprvé – postavy. Pokud autor dokáže napsat uvěřitelné a zajímavé postavy, které jsou charakterově skvěle zvládnuté, má už z poloviny vyhráno. Kniha nás dokáže okamžitě vtáhnout – buď se s postavou ztotožníme, nebo ji budeme nesnášet, žádný neutrální postoj tady nepřipadá v úvahu. Vlastně nesnáším hlavní postavy, které mě nedokážou oslovit, které ve mně neprobudí žádný pocit. Pro mě to znamená, že nejsou vůbec důležité.


Mim je přesně takový typ postavy, budete ji zbožňovat. Chová se tak, jak bychom od jedenáctileté znuděné puberťačky čekali. Chvíli neposedí na místě, chce si najít jakoukoli možnou zábavu, která by ji vytrhla ze stereotypu. Nedokáže se spokojit s neustále vyhýbavými odpověďmi, když se na cokoli zeptá, a rozhodne se nerespektovat všechny zákazy a omezení, jimiž ji zahrnují lidé kolem ní. Na druhé straně jsou pak postavy, které mi byly od samého začátku protivné – král a obě vychovatelky. Už od jejich první přímé řeči bylo jasné, že to rozhodně první kladní hrdinové první.


Zadruhé – prostředí a nadpřirozeno. Tři nesplnitelné úkoly přinášejí úplně nový svět, který si díky barvitým popisům dokážu docela dobře představit. Autorka skvěle pracuje s barvami, se zvuky i s pocity, takže přesně vím, proč se na hradě Mim cítila tak stísněně a proč bylo moře tak děsivé. A co se týče nadpřirozena, v příběhu mě nečekaly žádné okázalé záblesky kouzel. S fantasy prvky se setkáme jen při vaření elixírů a v národech nadpřirozených bytostí – Okřídlení obývající vysokou nedostupnou horu a nebezpeční Merové žijící v moři. To je všechno, žádná přehnaná a okázalá magie.


A zatřetí to nejdůležitější – zápletka. Vymyslet neotřelou zápletku je kumšt, mám pocit, že všechno už se v nějaké knize objevilo. Tady ale byla autorka velmi originální. Celé čtení jsem napjatě čekala, co se stane, a nebyla jsem zklamaná. Jde o knihu pro děti, takže je docela jasné, že dobro zvítězí nad zlem. Navíc rozuzlení příběhu Mim jako nechtěného dítěte je dokonalé a byla jsem opravdu překvapená, jak to autorka vyřešila a jak hluboké morální poselství nakonec kniha měla.


Pokud bych to měla na závěr shrnout, Tři nesplnitelné úkoly pro mě byly velmi příjemným čtením. Je to skvělá kniha pro mladší čtenáře, kteří s fantasy literaturou teprve začínají. Pro mladší čtenáře, které ještě nezajímají témata spojená s láskou a kteří si raději přečtou dobrodružnou knihu. A pro všechny čtenáře, kteří touží po příbězích, kde stále dobro vítězí nad nenávistí.


Tři nesplnitelné úkoly / Susie Bower / Fragment / 2022


Děkujeme společnosti Albatros Media, a.s., za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm