05/01/2020

Pozorovatelka


Kouzelný příběh pro příznivce Selekce.

Autor: Olivka

Vícesenešalka Selah, jediná dcera senešala, vládce Potomacu, si je vědoma svého postavení a z něj plynoucí povinnosti - najít si vhodného muže a vdát se. Tato myšlenka ale mladé dívce vůbec nepřináší hrůzu, právě naopak. Selah se chystá požádat o ruku Petera svého kamaráda z dětství, do nějž je už dlouho zamilovaná. Peter jí ale veřejně odmítne a zostudí. Její nevlastní matka společně s Radou Potomacu však má plán.  Selah se navzdory své nelibosti musí hned na druhý den nalodit na palubu Pozorovatelky a vydat se na dlouhou plavbu do Evropy.  A vrátit se musí s manželem.


„Nikdy jsem neriskovala a neřekla Peterovi, co k němu cítím, vždycky jsem se bála jeho odpovědi. Přednést svou nabídku k sňatku oficiálním způsobem se mi zdálo tak nějak bezpečnější. Proč mě nenapadlo, že veřejné odmítnutí mě zraní o to víc? Co člověka přiměje, přemýšlela jsem, že se do někoho zamiluje? Teď už mi zbývalo jen přemýšlet o tom, co přiměje člověka pohlédnout do nabízeného srdce a říct: Ne, ne děkuju, tohle není nic pro mě.“

Příběh byl kombinací romantiky a fantasy. Už podle anotace je jasné, že romantická linka musela v ději hrát prim. A skutečně tomu tak bylo, což mi však vůbec nevadilo. Většina děje se odehrává na anglickém a norském dvoře, kde se Selah sbližuje s potenciálními budoucími manželi. Říkáte si nuda, že? Ale pravdou je naprostý opak. Při čtení jsem se ani chvíli nenudila. Děj i stránky ubíhaly neuvěřitelným tempem a neustále se tam něco dělo, přesto knížka působí spíš zvláštním uklidňujícím dojmem. Je to extrémně čtivý a návykový příběh s pohádkovým nádechem. 

Hlavní hrdinka Selah má jen 18 let a čelí něčemu nepředstavitelnému. Veřejnému odmítnutí, dlouhé plavbě přes oceán s cizími lidmi a námluvám neznámých mladíků daleko za hranicemi domova. Autorka přesně a výstižně popsala, jak se v takových situacích mohla mladá, nezkušená dívka cítit. Selah byla skvělá hlavní hrdinka - odvážná, věrná, nesobecká, odhodlaná a okouzlující. A postupně, stránku po stránce si mě získávala. Fandila jsem jí celých 380 stran. I ostatní postavy byly skvěle vylíčené a v knize je nepřeberné množství různých osobností a charakterů. Všichni nápadníci byli také moc sympatičtí. Selah si skutečně měla z čeho vybrat.

Autorka a posléze i překladatelka si krásně vyhrály s popisy, takové dobře napsané popisné pasáže jsem dlouho neviděla. Vše bylo detailně popsané tak, že jsem si to mohla reálně představit.

„Do přídě jedné z lodí byla vyřezaná dívka. Dlouhé ruce měla široce rozpažené, prsty roztažené a na ramenou se jí jako vlasy vlnily olivové větve a jablka. Vyřezané křivky připomínající vlny rozbouřeného oceánu naznačovaly, že na sobě má splývavou róbu, pod kterou byly vidět střevíce s vysokými podpatky, ale byla připravená do bitvy: před hrudí měla zkřížený meč a luk s šípy. Tvář měla prázdnou, na místech, kde měly být oči, uši a ústa, zářily veliké hvězdy. Tohle musí být Pozorovatelka.“

Občas jsem byla trochu zmatená z té přehršle jmen, ale nebylo to nic, co by se nedalo zvládnout. Jen bylo dost matoucí, když se v knize vyskytovaly vymyšlené státy po boku těch doopravdy existujících.

Tento příběh mě opravdu okouzlil. Jen mě vždy ničí ty otevřené konce... Ale záměr autorky vyšel. Já už se opravdu nemůžu dočkat druhého dílu.  Doporučuji především příznivcům Selekce od Kierry Cassové (tohle je první série, která se s ní dá skutečně spojovat), romantiky, fantasy, young adult a kouzelných příběhů. Pozorovatelku byste si zkrátka měli všichni přečíst. Tenhle nádherný pohádkový příběh je totiž začátkem velmi slibné série, o které určitě ještě hodně uslyšíme.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm