27/12/2019

Žirafy neumí tančit


Žirafák Ferdík, který se nevzdal svého snu.

Autor: Bára

Co si budeme povídat – kniha a dítě k sobě neodmyslitelně patří a jsem přesvědčena, že čím dříve dětem začneme předčítat, tím více se to na dětech podepíše - v tom kladném slova smyslu, samozřejmě. Vždyť v prvních třech letech života se intenzivně rozvíjí jejich řečové centrum, proto děti, kterým je odmalička předčítáno, dříve mluví, čtou, píší, jsou lepšími čtenáři a disponují lepšími studijními předpoklady. A to již nezmiňuji rozvoj představivosti a blahodárnost v emoční oblasti. Proto je možná někdy problém najít tu „správnou“ knihu k předčítání. Ano, všichni známe Hrubína, Žáčka či Kožíška, což je taková ta klasika, která nikdy nezklame. Co když ale chceme něco novějšího? Kam se obrátit, abych nesáhla vedle? A tady bych ráda vypíchla nakladatelství Pikola a její novinku Žirafy neumí tančit.


Žirafy neumí tančit je kniha určená dětem od dvou let, čemuž odpovídá i samotný příběh, který není nijak složitý. Pracuje s jednou srozumitelnou dějovou linkou – žirafák Ferdík miluje tanec a strašně rád by se s ostatními zvířaty zúčastnil každoročního pralesního bálu. Ovšem všichni obyvatelé pralesa vědí, že žirafy tancovat neumí a Ferdíkovi se posmívají. Ferdík se však svého snu nehodlá vzdát.

„Nesmutni, já radu ti dám,“
ozve se cvrček: „Pro ty,
kdo jsou jen trochu jinačí,
Postačí změnit noty.“
 
Příběh je psán ve verších, což přispívá k melodičnosti textu, a to mají malé děti rády. Celkově je text hezky graficky zakomponován do nádherných celostránkových barevných ilustrací, s nimiž se během společného čtení dá dále pracovat. Ilustrace jsou totiž plné nejrůznějších zvířat, které mohou děti společně se svými rodiči poznávat a povídat si o nich.

Příběh jako takový není vzhledem k cílové věkové kategorii čtenářů nijak složitý. Je jednoduchý, srozumitelný, ovšem co na něm oceňuji, je jeho přesah. Skrze žirafáka Ferdíka děti zjišťují, že být jiný není špatné, a pokud se jim něco nedaří, nemají se vzdávat svého snu. Nic totiž není nemožné, pokud na tom budou pracovat.

„Žirafák Ferdík dlouhán byl,
nohy měl jako tyčky,
s hlavičkou v oblacích snil,
namísto kolen kličky.“

Podtrženo sečteno knihou Žirafy neumí tančit jsem byla mile překvapena. Příběh je psán přesně tak, aby zaujal malého čtenáře – autor využívá veršů a rýmů, aby dosáhl melodičnosti textu, příběh je jednoduchý, srozumitelný, obohacený silnou myšlenkou. A to vše je zabaleno do nádherných celostránkových ilustrací.







1 komentář

  1. To, že žirafy neumí tančit jsem se dočetla v této krásné knize a jsem moc ráda, že jsem ji díky Vám mohla přečíst, děkuji :-) Ostatně mě vlastně i tato kniha dovedla k tančení jako takovému a já jsem se rozhodla jít na takové taneční kurzy streetdancu v Olomouci :) Tak uvidím, zda mne to bude bavit.

    OdpovědětVymazat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm