04/12/2019

Sestry Springovy


Sestry Springovy – moderní Malé ženy?

Autor: Terka

Nevím, jestli je to o mně známo, ale jsem velkou milovnicí série After od Anny Todd, kterou jsem svého času přečetla snad pětkrát. A když jsem zjistila, že YOLI vydává další její knihu, Sestry Springovy, odpočítávala jsem dny do jejího vydání. Pravdou je, že mě trochu zarazily docela vlažné reakce některých čtenářů, proto jsem do čtení šla s mírnou obavou, která se naštěstí nepotvrdila.


Sestry Springovy jsou napsány na motivy notoricky známých Malých žen. Abych byla upřímná, Malé ženy jsem nikdy nečetla, znám je pouze z filmového zpracování, proto jsem neměla potřebu tyhle dvě knihy srovnávat, což vidím jako výhodu – prostě jsem se oprostila od velkolepých očekávání a užila pohodový příběh.

Holky Springovic žijí na vojenské základně v New Orleans, protože jejich otec je americký voják na misi v Afganistánu. Každá ze sester je jiná, přesto je pojí silné pouto, které je v kritických chvílích drží pohromadě.

Meg, nejstarší ze sester, je typická americká kráska, která chce od života jediné – stát se manželkou důstojníka a mít děti. Toho, že je krásná, si je dobře vědoma a náležitě toho využívá. Pravdou je, že její atraktivita jí život umí i pěkně ztrpčit – kluci ji vnímají jako sexuální objekt, spolužačky na ni žárlí, takže nemá příliš mnoho přátel a často se stává terčem pomluv.

Jo, druhá sestra v pořadí, je její pravý opak – silná, emancipovaná dívka, která se chce stát novinářkou v New Yorku, aby mohla psát o palčivých problémech společnosti jako je životní prostředí, práva žen, sociální nerovnost, či posttraumatickém syndromu vojáků vracejících se z válečných misí. Má vše jasně nalajnováno a na kluky v jejím plánu není místo. I když…

Pak tady máme Beth. Ta je pro okolí v podstatě neviditelná, ale pro svou rodinu nepostradatelná – stará se o chod domácnosti, jelikož studuje doma a ven téměř nechodí. Ze všech sester je právě ona ta, která často uklidňuje sourozenecké sváry. Je to taková hodná duše, která se snaží udržet rodinnou pohodu.

Nejmladší Amy je teprve dvanáct let, ale už se nemůže dočkat, až bude dospělá. Jejím největším vzorem je nejstarší Meg, proto se snaží jít v jejích šlépějích.

V příběhu se jako vypravěčky střídají všechny sestry vyjma Amy. Ke slovu se v úvodu dostane i jejich matka. Díky tomu se nám dostane různých pohledů na daný problém a musím uznat, že se autorce povedlo vyprávění jednotlivých sester skutečně odlišit, díky čemuž příběh skutečně odsýpá.

Je pravdou, že než jsem se do knihy pustila, sypaly se na mě rozpačité reakce čtenářů ze všech stran. Trochu jsem se bála, abych nebyla zklamaná – Annu Todd totiž zbožňuji. Ale jak už jsem psala, mé obavy se nenaplnily. Kniha byla napsána čtivým způsobem přesně tak, jak jsem u autorky zvyklá. Ano, je to něco jiného než After, to ale neznamená, že je to špatně. Přeci neočekáváme, že budou autoři psát pořád totéž, to by nás asi brzy omrzelo, nemyslíte?


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm