29/12/2019

Bíllá kniha


Bílá kniha není zdaleka dílem pro každého

Autor: Baru

Když jsem jako fanynka Vegetariánky na podzim zaregistrovala, že má v listopadu vyjít pod štítkem edice Světové knihovny Odeon nová kniha Han Kang, byla jsem rozhodnutá se do ní v co nejbližší době pustit. Její prvotina, již výše zmiňovaná Vegetariánka, pro mne byla maličko rozporuplným, avšak šokujícím a neuvěřitelně čtivým dílem. Podobná očekávání jsem měla i od Bílé knihy, jejíž historie vzniku je snad delší než ona sama. Bohužel, nepředčila má očekávání, a dokonce pro mne byla jedním z největších literárních zklamání letošního roku.


Téměř dvousetstránková odeonka je rozdělena na mnoho velmi krátkých povídek. Tyto povídky jsou pak napsány jako poezie v próze, téměř nedějově, pouze poeticky. V každé z nich se autorka zamýšlí nad určitou kapitolou svého života, přičemž všechny mají určitým způsobem co dočinění s bílou barvou. Lyrická Bílá kniha je velmi depresivní, chaotická, nesouvislá a čtenáři se může zdát, že nekončící. Pojednává o krutosti, promarněném životě, smrti a ztrátě. Při psaní autorka evidentně balancovala na životní propasti mezi depresí a žitím.

Bílá kniha je synonymem pro pochmurnost a depresi. Han Kang je jiná, a tak, jak se mi její jinakost projevená ve Vegetariánce líbila, tady mne přímo odpuzovala. To, na co chtěla v tomto svém díle zřejmě poukázat, se mne žádným způsobem nedotklo. Jak se říká, méně je někdy více, tento případ je ale výjimkou. Přišlo mi, jako by v ní nebylo vůbec nic. U knih tohoto typu je pro mne velmi důležitá celistvost, kterou jsem zde hledala marně po celou dobu čtení. 

Bílá kniha je pro mne bohužel největším literárním zklamáním letošního roku, o to více, že je to po dlouhé době první kniha publikovaná v nakladatelství Odeon, kterou jsem byla zklamána. Pokud jste zarytí fanoušci této edice či autorky, rozhodně dejte Bílé knize šanci. Pokud Vás ani jedno z výše uvedených nijak neláká, doporučuji sáhnout po jiné knížce.

„Na okraji tohoto města spatřila motýla. Jednoho listopadového rána odpočíval v rákosí bělásek se složenými křídly. Od konce léta žádného jiného motýla neviděla, kde se celou dobu schovával? Minulý týden se začalo prudce ochlazovat, křídla mu mezitím možná několikrát zmrzla a roztála. Místy se zdála docela průsvitná. Až tak, že jimi probleskovala černá hlína na zemi. Za nějaký čas zprůsvitní i zbývající bílé plošky. Křídla už nebudou křídly, motýl už nebude motýlem.“


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm