14/11/2019

Sucho


A jak byste se zachovali vy?
Autor: Míša

Sucho. Jednoslovný název knihy bestsellerového autora Neala Shustermana a jeho syna Jarroda. Jelikož mám ráda katastrofické příběhy, byla tato kniha pro mě jasnou volbou. Nalákaly mě také komentáře lidí, kteří autorovu tvorbu znají. Já jsem se s jeho dílem setkala úplně poprvé, takže jsem netušila, co mám od něj čekat. Jen jestli to nadšení nebylo předčasné…


Alyssa je šestnáctiletá dívka, která žije se svými rodiči, mladším bratrem Garrettem a čtyřnohým mazlíčkem Kingstonem v rodinném domě poklidným životem. V současné době u nich dočasně žije strýc Bobek, vlastním jménem Herb. Je den jako každý jiný, sobota 4. června a nic nenasvědčuje tomu, že by měl být něčím odlišný. Najednou kohoutek v kuchyni začíná vydávat bizarní zvuky, prskne a maminka už se vody pro Kingstona nedočká. Myslí si, že je to jen porucha, která se dá rychle opravit. A tak začíná celý kolotoč událostí.

Hlavními hrdiny příběhu jsou děti, puberťáci. Allysa, Garrett, soused Kelton, Jacqui a Henry. Celý příběh zažíváme z jejich pohledu. Kniha je totiž rozdělena na části a ty na kapitoly, které nesou název jednoho z dětí. Líbí se mi, že se vypravěči střídají, a my tak můžeme vnímat příběh každého aktéra zvlášť. Víme, co si myslí, jak danou situaci vnímají, jaký vztah mají k ostatním dětem. Každý z nich je totiž úplně jiný a věřím, že čtenář si svého oblíbence najde. 

Mým favoritem se stal Kelton McCrack. Chytrý mladý muž, který se společně s rodiči připravoval na apokalypsu. Postupně si svůj dům upravovali tak, aby v případě nouze mohli přežít jakoukoli případnou katastrofu. Dokázal si poradit v situaci, ve které si jiní nevěděli rady. Měl vždy nápad co a jak udělat. K tomu byl však vedený od útlého dětství, protože jej otec učil vše důležité, co by se mu mohlo v životě hodit. A tajně miloval svou sousedku Alyssu.

Příběh je příjemně doplněn momentkami, ve kterých se popisuje, co se děje mimo události týkající se hlavních hrdinů. Je zajímavé číst, jak se životy lidí mění, a to pouhým otočením kohoutku. Nikdo z nás si v dnešním životě nedokáže představit, co by se asi odehrávalo a jak bychom se zachovali my. Stali by se z nás vodní zombie jako v příběhu? Opravdu je lidská touha po přežití tak silná, že se z lidí stávají zrůdy, které jsou ochotny ublížit druhým za každou cenu? To jsou otázky, které mi vyvstávají na mysli, a říkám si, že na ně asi ani nechci znát odpověď. Myslím si, že na našem knižním trhu byla absence knihy s tímto tématem. Jsem ráda, že se Neal nebál tuto problematiku vody a bezvodí otevřít. Je potřeba si uvědomit, že bychom neměli vodou plýtvat a naopak jí šetřit. A kde jinde začít, než u mladých čtenářů?

„V ústech cítím sucho a chuť, jako bych žvýkala podrážky starých nikeů. Jako bych cucala bláto. Mokré, lesklé bláto. Ve skutečnosti je to lákavá představa. Co je mi po takové ledově vychlazené, orosené plechovce Dr Peppera – já bych se teď každopádně spokojila s blátem. Je to zvláštní, jak potřeby těla přenastavují parametry toho, s čím by se člověk spokojil.“

Kniha se čte dobře, svižně, ale přijde mi, že místy jsem byla myšlenkami jinde než u Alissy a jejich přátel. Tak, jak příběh dobře a čtivě začal, postupně mé nadšení k četbě opadalo. Potom ale přišel konec, který byl opět doplněn zajímavými situacemi, které mou touhu po akci a vzrušení naplnily. Musím ale přiznat, že přišla chvíle, kdy jsem si řekla: tuto knihu nedočtu. Tím, že jsem měla vysoká očekávání, jsem byla knihou mírně zklamaná. Abych si udělala o Shustermanovi a jeho tvorbě lepší obrázek, asi budu muset sáhnout po další jeho knize.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm