11/09/2019

Jediný příběh


Poetická sonda do šedesátých let
Autor: Baru

Jediný příběh, jeden z nejnovějších románů britského prozaika Juliana Barnese, vyšel v Británii loni a nakladatelství Odeon, které se tvorbě tohoto autora, označovaného za jednoho z nejlepších britských spisovatelů od sedmdesátých let, dlouhodobě věnuje, nás, české čtenáře, nenechalo dlouho čekat. Tento krátký román, označovaný za jeden z autorových nejpovedenějších, vyšel na českém knižním trhu letos v létě a já po něm sáhla přesně z toho důvodu, z jakého to udělalo asi mnoho dalších čtenářů – námět a povedená anotace mi v hlavě okamžitě připomněli notoricky známé literární dílo – Předčítače Bernharda Schlinka, jehož revydání vyjde u Odeonu mimo jiné letos v zimě a já se na něj neuvěřitelně těším.


Jediný příběh, jehož děj je vystavěn na vztahu devatenáctiletého mladíka Paula a skoro padesátileté vdané ženy a také matky dvou dospělých dcer Susan, je rozdělen do tří chronologických částí. V té první sledujeme společně s autorem vzpomínky na první setkání, vzplanutí vášně a pohled, jež na tento, v době šedesátých let minulého století a v maloměšťáckém předměstí Londýna, nemravný vztah vrhá okolí obou protagonistů. V následující části sledujeme postupný vývoj obou postav a jejich příběh, který se neubírá nejšťastnějším směrem. V poslední, symbolické třetí kapitole přecházíme z ich-formy do er-formy - otěže vyprávění zde přebírá vypravěč, čímž nad příběhem získáváme nezávislý nadhled, díky kterému můžeme s předstihem hádat, jak se ukončení tohoto podivuhodného a všemi směry nepředvídatelného příběhu vyvine. 

S Julianem Barnesem bylo toto mé úplně první setkání, a přestože jsem se do jeho psaní na první dobrou rozhodně nezamilovala, jeho Jediný příběh mne opravdu upoutal a mnohokrát donutil k zamyšlení. Otevíral zde totiž témata, která byste jinak od příběhu propagovaného jako romantického pravděpodobně nečekali – láska k o tři dekády starší ženě, jež by mohla být protagonistovou matkou, propukající alkoholismus u člověka, u kterého byste to nikdy nečekali, v nástupu tiché, avšak rychle se rozmáhající domácí násilí, pohled na svět tehdy již „zatracené generace“, kterou každý starší člověk odsuzoval za laxnost k politice i k přístupu k životu, prostředí závistivé, konzervativní Velké Británie, která se z toho dodnes tak nějak nevyhrabala. Tolik důležitých a zároveň všedních témat vtěsnaných do sotva tří sta stránek.

Ten nejdůležitější základ tohoto románu – milostný vztah mezi Paulem a Susan, je však i přes svou váhu spíše startovací čarou pro již výše zmíněná témata než samotným jádrem. Susan zjišťuje, že osudová láska může přijít i v letech, která k tomu nejsou určena, a Paul zase, že na prahu dospělosti má mladý člověk názory naivní a příliš idylické, byť je ve dvaceti skálopevně přesvědčen o opaku.  Láskou a vášní oplývající student s přibývajícími roky později jako muž v nejlepších letech dospěje k názoru, že první láska rozhodně není láskou na celý život, ale stává se rozhodující pro tu osudovou a že i ten největší smutek našeho života nevyléčí čas, nýbrž my musíme dospět do bodu, kdy rozhodnutí nechat smutek a bolest odejít vyléčí nás.

Nevysvětlitelně zvláštní styl psaní, se kterým jsem se ještě nesetkala, Barnese opět zařazuje do skupiny autorů, jejichž styl je jedinečný a velice osobitý. Mne příliš neupoutal, avšak i přes to, že jsem si k němu nenašla cestu, jsem knihu díky její čtivosti přečetla za jeden den. Jediný příběh má absenci kapitol, které zde nahrazují tři delší části, a rozhodně není vyprávěn chronologicky, nýbrž je zasazen do vzpomínek, jejichž přeskakování občas nemá hlavu ani tu, což mu mnohdy dodává nádech memoáru.

Román Jediný příběh bych doporučila těm lidem, kteří od něj nemají vysoká očekávání, tudíž budou s tím, co dostanou, rozhodně spokojeni. Není to román pro každého a mnoho lidí si k němu nenajde cestu, přesto věřím, že má potenciál i kvalitu, se kterou by mohl mezi čtenáři prorazit. Je to totiž dle mého názoru „typický odeonovský román“, jak tuto podobnou sortu knih označuji já. Kvalitní, světově proslulé dílo s hodnotami, avšak občas se může stát, že je špatně stravitelné a filozoficky příliš rozsáhlé, což se stalo i v tomto případě.  


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm