04/06/2019

Srabáček - průvodce začínajícího hrdiny


Nesuď knihu podle obalu…

Autor: Bára

Ne nadarmo se říká: „Nesuď knihu podle obalu.“ Nemusí se to totiž vyplatit. Ovšem, co si budeme povídat, velmi často sáhneme po knize, která se na první pohled zalíbí našemu oku. Obzvlášť u dětských knih. A přesně tohle byl u mě rozhodující faktor při výběru knihy Srabáček – průvodce začínajícího hrdiny – krásná obálka, ilustrace a zajímavá anotace. Musím však přiznat, že tentokrát jsem sáhla vedle…


Srabáček je plyšové prasátko, které není ani trochu statečné. Je sice větší než hasičské auto, které stojí na polici v dětském pokoji, ale i s ouškama je menší než zpívající medvěd na okně. Rád spí a jí (obzvlášť slaninu, kterou v sobotu ráno smaží mrňákova maminka). Jeho nejlepší kamarádka je Kčenka, kačenka, které v Číně zapomněli napsat na cedulku písmeno A.

A právě Kčenka jednoho dne zmizí i s mrňákem (miminkem, v jehož postýlce s Kčenkou bydlí) a celou rodinou. A přestože o sobě Srabáček říká, že je srab, strašpytel, zbabělec, baba a snad i pokakánek, vydá se na strastiplnou záchranářskou misi, během níž se seznámí s vypelichaným papouškem Žakem, který už má lidí plné zuby a chce zpět ke své rodině do Afriky. Žako umí číst, a proto Srabáčkovi pomáhá najít věž, která vypadá jako raketa – tam by totiž měla být Kčenka s celou rodinou. 

„Odstartovali jsme. Doufal jsem, že budu odvážný pilot. Nebyl jsem. Nejdřív jsme jemně štrejchli o roh stolu, zazvonili o třásně lustru a pak se tak trochu zřítili do vyskládaných plen. Letadýlko leželo na zádech a smutně točilo vrtulkou. Když jsme se vznesli podruhý, zamířili jsme rovnou do kuchyně. Tak tak jsme se vyhnuli konvici, ale útok mucholapky jsem už odvrátit nedokázal. Boj to byl vyrovnaný a zápas vyhrál ten silnější. Mucholapka.“

Abych pravdu řekla, jsem ze samotného příběhu velmi rozpačitá. Zpočátku na mě působil jako něco na způsob Toy Story – hlavní hrdina je plyšové prasátko, které zachraňuje svou nejlepší kamarádku Kčenku. Byl vtipný a já si říkala: „Jo, tohle bude dobré a vypadá to, že i originální.“ Ovšem postupem času se příběh jako by rozplizl… Jako by ztratil to dětské kouzlo, které měl na začátku. Vtipné hlášky mi místy přišly až nevhodné pro děti od sedmi let (myslím, že dvojsmyslnost opravdu ještě pro sedmileté není vhodná) a upřímně jsem se do čtení musela nutit.

Příběh je vyprávěn samotným Srabáčkem, ovšem kdykoli je něčím indisponován, chopí se vyprávění samotný autor, aby vše uvedl na pravou míru, nebo osvětlil to, co náš strašpytlík nevěděl. To mi přišlo fajn, jelikož nebyl problém odlišit, kdy vypráví Srabáček a kdy autor. Ale v závěru se vyprávění Srabáčka a autora slilo dohromady, což mi přišlo škoda…

„Po dvou horkých trubkách jsme se spustili do nepříliš vonících míst, kde se krčilo několik podivných bílých hrnců s pokličkami. Asi kuchyně. Velká paní Kateřina taky vařila v hrncích s pokličkami.
„To je záchod, ty ňoumo,“ poučil mě Žako, ale co je ňouma, už mi nevysvětlil.“

A pak jsou tady ilustrace Anety Žabkové, které jsou opravdu povedené. Provází nás celým příběhem a kolikrát jsem se přistihla, že samotný text nevnímám, ale s úsměvem koukám na jednotlivé obrázky.

Srabáček – průvodce začínajícího hrdiny pro mne byl tak trochu zklamáním. Text, který se zpočátku tvářil velmi nadějně, ztratil na atraktivitě, vtipy mi místy přišly (vzhledem k věkové kategorii, pro kterou je kniha určena) nepříliš vhodné. Na druhou stranu je kniha nádherně ilustrovaná. Ale jak už to tak bývá, na knihu si každý musí udělat názor sám, třeba byste se mnou v tomhle případě vůbec nesouhlasili a knihu si oblíbili.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm