02/05/2019

Zrada vítězů


Zrada má mnoho podob.

Autor: Terka

Když se mi loni dostala do ruky kniha Kletba vítězů, věděla jsem, že tohle bude láska (a to nejen díky těm božím obálkám). A taky, že jo! Okamžitě jsem se do příběhu zamilovala. Je to sice klasická YA, ale i tak je jiná. Pracuje totiž s motivem otroctví z pohledu otrokáře, ukazuje, jak křehká může být hranice mezi otroky a otrokáři, jak je snadné spadnou z vrcholu společenského žebříčku na úplné dno. No, co vám budu povídat, byla jsem z knihy úplně hotová a nemohla jsem se dočkat pokračování – Zrady vítězů.


Zrada vítězů v podstatě navazuje na první díl tam, kde jsme skončili. Kestrel se zavázala ke sňatku se synem císaře, aby zajistila (do určité míry) svobodu herranskému lidu. A když už se ocitá v takovéto situaci, hodlá svého nového postavení využít – bez Arinova vědomí se stává informátorkou herranského ministra. Ovšem postupem času se lži a intriky, které Kestrel střádá, začnou vymykat kontrole…

„Vezmi si ho, ale tajně buď má.“

Zrada vítězů je v něčem stejná jako první díl, ale také se od něj dost liší. Autorka si udržela svižnost psaní a neuvěřitelnou čtivost, zbytečně se nezamotává do rozvleklých popisů a stránky vám skutečně doslova utíkají pod rukama. Na druhou stranu je v příběhu tentokrát méně akce. Příběh je plný intrik, lží a politického pletichaření, to ovšem neznamená, že by mě to nebavilo. Bylo zkrátka jiné. 

Kestrel i Arin se však trochu změnili. Kestrel balancuje na hraně mezi zradou císaře a touhou pomoct Arinovi. Trochu mi tentokrát lezla na nervy fňukáním po Arinovi, přestože se rozhodla, že on o její pomoci a donášení informací nesmí vědět. Pak má zase slabou chvilku a chce, aby to věděl. Pak jí zase dojde, že to vědět nesmí, protože by se to vymklo kontrole. A Arin fungoval podle podobného modelu – co se to s Kestrel stalo? Ne, to není ona, něčím ji možná vydírají. Bože, stala se z ní neskutečná potvora! Ne, to není možné, musel jsem se splést, to by neudělala. Mrcha je to!
Rozumíme si, jo? Tohle je pro mě nejslabší článek knihy – z hlavních hrdinů jsou nerozhodné fňukny, naštěstí však pořád jdou za dobrou věcí.

Marie Rutkoski je mistryně ve vytváření cliffhangerů. Stejně jako první končí i ten druhý díl ve stylu: COŽE? To je jako konec??? Ne! Já potřebuju vědět, jak to bude dál! Bože, kdy vyjde další díl???
Jediné, co mě uklidňuje, je fakt, že Fragment již uveřejnil termín vydání závěrečného dílu – podzim 2019 (ale třeba se nade mnou smilují a vydají ho dříve).

Autorka opět ukazuje křehkou hranici svobody a morálky – to, co já vnímám jako správné, může druhá strana vnímat naprosto opačně. A o tom je celá série. Co je správné? A jak je možné, že to, co já udělám podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ublíží někomu jinému? Kde končí dobrý úmysl a začíná zrada? Protože zrada má mnoho podob a vždycky někoho zabolí….


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm