19/02/2019

Kdy?


Chtěli byste vědět, kolik vám zbývá času?

Autor: Eli

Když jsem si poprvé přečetla anotaci knihy Kdy?, řekla jsem si, že by díky svému zajímavému námětu mohla stát za přečtení. Uznejte – dívka, která vidí data úmrtí, to tady ještě nebylo. Byla jsem tedy skutečně zvědavá, jak se s tím autorka popasuje, a světe div se, z knihy pro děti a mládež se vyklubala docela solidní detektivka.


Šestnáctiletá Maddie má už odmalička podivnou schopnost – vidí na čelech lidí čísla. Maddie ani nikdo jiný netuší, co ta čísla znamenají, až do chvíle, kdy zemře její otec. V ten den jí i její rodině dojde, že vidí data úmrtí jednotlivých lidí.

Od toho dne jde v jejím životě vše od desíti k pěti. Matka se zhroutí a začne pít, kvůli čemuž ji vyhodí z práce, a jelikož si kvůli alkoholu není schopná najít jinou práci, nenapadne ji nic jiného, než aby Maddie četla data úmrtí za peníze. 

Jednoho dne za ní přichází žena, jejíž dcera má leukémii, a ta chce vědět, jestli dívenka přežije. Maddie starostlivou matku ujistí, že se její dcera dožije osmdesáti let, ale zaráží ji pohled na chlapce z fotografie hned vedle nemocné dcerky. Maddie zjistí, že je to ženin druhý syn, který není nijak nemocný, což ji zarazí, protože vidí den chlapcovy smrti. Má zemřít již v následujícím týdnu.
Ve chvíli, kdy je nalezeno chlapcovo tělo, které nese známky brutálního násilí, stává se Maddie podezřelou číslo 1.

Jak jsem již zmiňovala v úvodu, velkou sílu má tato kniha v originálním námětu. Mohlo by se zdát, že autorka bude mít tendenci ubírat se klasickou cestou YA literatury s fantasy prvky, ale není tomu tak. Překvapivě se autorce podařilo vystavět solidní detektivku, která vás svým gradováním neustále udržuje v napětí. A musím přiznat, že odhalit vraha nebylo zas tak jednoduché, dalo mi to skutečně zabrat. Tohle bylo velmi milé překvapení.

Victoria Laurie má dar psát lehce a hlavně čtivě, což má v kombinaci se skvěle vystavěným napětím za následek, že knihu přečtete skutečně rychle. Velkým plusem je minimum klišé momentů, které bychom u knihy pro mládež, a zejména dívky, očekávali. V knize dokonce téměř chybí romantická linka. Občas se sice někde mihne chlapec Maddiiných snů, ale jelikož je natolik stydlivá, a navíc zabraná do vyšetřování vraždy, že je to vrchol Madiina milostného života. Proto bych se nebála tuto knihu podsunout i chlapcům.

Postavy jsou vykresleny uvěřitelně, nejsou to žádní akční superhrdinové, ale obyčejní lidé, kteří mají své strachy a obavy. Maddie je normální šestnáctiletá dívka, která měla tu smůlu, že o svého otce přišla příliš brzy. A to se podepsalo na jejím rodinném životě. Musela bohužel rychleji dospět, aby se zvládla starat o svou matku závislou na alkoholu.

Matka je zde vykreslena jako opravdová „matka roku“, kterou budete nesnášet za to, jak se chová, ovšem nic není černobílé…. V protipólu k ní stojí strýček, bratr zesnulého otce, který je Maddie skutečnou oporou. A konečně Maddiin kamarád Stubby. To je přesně ten typ nejlepšího kamaráda, kterého musíte milovat.

Kdybych to měla shrnout, je pro mne kniha Kdy? velkým překvapením. Dostalo se mi něco, co jsem vůbec nečekala, a z čeho jsem byla ve finále opravdu nadšená. Neříkám, že je to naprosto dokonalý počin, ale je to něco jiného, než čeho se nám ve většině YA knih dostává.


3 komentáře

  1. Také mě tahle kniha velmi mile překvapila. Dle mého názoru je zaměřená spíše na mladší ctenáře, ale i mě, i když nezapadá do dané kategorie, zaujala a líbila se mi. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, tahle kniha byla milým překvapením :-)

      Vymazat
    2. Přesně tak, tahle kniha byla milým překvapením :-)

      Vymazat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm