03/01/2019

Hoši od Bobří řeky


Může ještě Foglar něco předat dnešním mladým čtenářům?

Autor: Ondra

Knihy Jaroslava Foglara patřily ve své době k nejzásadnějším dílům pro děti a mládež, ovšem dnes tato díla na pultech knihkupectví najdete jen stěží. Proto se nakladatelství Albatros rozhodlo zásadní Foglarova díla vydat znovu s tím, že se pomocí ilustrací mladých výtvarníků a drobných úprav textu pokusí Foglarovu tvorbu přiblížit dnešním mladým čtenářům. Ověřit, jak se Albatrosu podařilo tento úkol splnit, jsme nechali na našem šesťákovi Ondrovi.  


O Foglarovi jsem toho upřímně moc nevěděl, začal jsem se o něj zajímat až ve chvíli, kdy se mi dostala do ruky kniha Hoši od Bobří řeky. Zalíbil se mi název, dědy jsem se poptal na pár informací, které mě zaujaly, a tak jsem se do knížky pustil.

Příběh je o partě kamarádů, které dal dohromady Rikitan, pro mě záhadný mladý muž. Chlapci se ve svém volném čase scházeli na různých místech, hráli různé hry připravené Rikitanem a vše završili letním táborem ve Sluneční zátoce, kde se objevila jistá záhadná Zelená příšera… 

Rikitan chlapcům vyprávěl příběh o Royovi, který byl velmi zručný, statečný a chytrý, protože splnil třináct indiánských úkolů, čímž splnil zkoušku dospělosti a stal se mužem. Tento příběh chlapce velmi ovlivnil – z rváčů a poflakovačů se stali poslušní chlapci.

Nejvíce mi líbil dokonalý Luděk – chytrý, obratný, nebojácný stejně jako Roy, i když ve skutečnosti si nejsem jistý, jestli by takový bezchybný člověk ve skutečnosti mohl existovat. Ostatní chlapci se ale také snažili svým chováním a jednáním přiblížit Royovi, ovšem někdy pro ně bylo plnění třinácti úkolů moc těžké – ale abych se přiznal, já sám bych měl problém splnit alespoň jeden. Takže pánové, klobouk dolů.

Líbilo se mi členění textu na krátké kapitoly. Původní Foglarovo vydání jsem sice nečetl, ale po konzultaci s mamkou, která původní verzi četla, jsem zjistil, že některé výrazy byly změněny a vynechány. Jazyk mi připadal moderní.
Text byl čtivý, rychle ubíhal a přišel mi snazší než u mých oblíbených Verneovek.

Knihu bych doporučil čtenářům, kteří mají rádi klasiku. Žánrově bych ji doporučil spíše klukům, kteří mají rádi dobrodružství. A rozuzlení záhady Zelené příšery vás jistě překvapí…

A pozor, nesmíme zapomenout, že milovníci ilustrovaných knih si zde také přijdou na své – kniha je totiž plná povedených ilustrací Ester Kuchynkové.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm