10/12/2018

Na Chesilské pláži


McEwanův příběh o obětech kontroverzní doby

Autor: Baru

S přibývajícími edičními plány začínám světové knihovně Odeon více a více přicházet na chuť. Každý si v ní totiž, včetně mě, může přijít na své. Já protentokrát sáhla po převydání světové klasiky Na Chesilské pláži světoznámého anglického autora Iana McEwana. Jihoangličan zabývající se ve svých knihách kontroverzními, někdy až bizarními tématy, proslaven především svým legendárním, filmově zpracovaným románem Pokání, nám formou této prózy zprostředkoval tíživý, dusivý, romantický příběh jedné svatební noci, který si svým tématem ani zpracováním rozhodně nezíská většinu čtenářů. Mě ale nějakým zvláštním způsobem zaujal a opravdu pohltil a svým květnatým, barevným slohem zdaleka předčil všechna má očekávání, která jsem od McEwana a jeho v pořadí již třinácté publikace měla.


Edward a Florence. Dva mladí, vzdělaní a inteligentní lidé, vyrůstající v osvobozující poválečné době na jihu Anglie. Edward se narodil jako venkovský balík, s přibývajícími roky se ale svou inteligencí vymyká svým vrstevníkům a touží se stát historikem. Právě na rozdíl od většiny svých kamarádů se dokáže dostat pryč ze začarovaného kruhu vesnického škatulkování a naplno si ve svých nejlepších letech užívá univerzitního a společenského života v Londýně. Florence vyrůstala v naprosto odlišných sociálních podmínkách. Zatímco Edward se styděl vodit do jejich zchátralé, zatuchlé domácnosti vedené mentálně postiženou matkou své kamarády, Florence se poprvé nadechla v krásné architektonické vile nedaleko proslulého města Oxfordu a život jí dali dva velice vzdělaní, na tu dobu nad poměry majetní univerzitní profesoři. Ale jak je to již v každém podobném románu předurčeno, tito dva mladí lidé z naprosto odlišných sociálních podmínek se setkají a okamžitě se do sebe přese všechny rozdílnosti na první pohled zamilují. 

Děj knihy se ale primárně neodehrává o jejich svatební noci, jak bychom z anotace mohli mylně vyvodit. Na Chesilské pláži do hloubky rozebírá jejich vztah, jeho chyby, jeho mouchy, kterým mohli novomanželé předejít. Děj knihy se neodehrává v přítomnosti, nýbrž v minulosti. Prolíná se zde několik dějových linek od vzpomínek na dětství a dospívání každého z protagonistů, až po krásné počátky jejich vztahu, které jsou již v  době vzpomínky plné pochybností, z něhož můžeme z jakéhosi nadhledu vypravěče vyvozovat důsledky, které se na konci románu s největší pravděpodobností odehrají.

V próze Na Chesilské pláži procházíme zkouškou vztahu mladých obětí neveselé, nesvobodné a tíživé doby v dějinách Anglie. Autor románu svou zemi sám nijak nešetří, přesto ale nepoukazuje na to, že by vztah novomanželů ztroskotal primárně na ní.

Dusivý příběh, který na nás po přečtení zanechá smutnou tíhu uvědomění, přesto nikdy svou emocionálností nesklouzne k laciné sentimentalitě, je napsán, jak jsem již zmínila výše, neuvěřitelně květnatým a barvitým slohem, který je v dnešním literárním světě spíše výjimkou než samozřejmostí. Je ale třeba dodat, že McEwanův osobitý styl ve formě přeskakování od jednoho tématu k druhému a obvyklému nedokončení myšlenky může být v románu pro mnoho čtenářů velice rušivým elementem, na který jsem si já sama také zvykala na můj vkus až příliš dlouho.

Na Chesilské pláži určitě není prózou pro každého. Dalo by se říci, že svým stylem může připomínat tíživé, nešťastně končící romány z období světového romantismu – hrdinové se snaží ve svém vztahu nalézt symbolický Modrý květ – věc jim naprosto nedosažitelnou, což si ale uvědomí příliš pozdě a stanou se tak obětmi vlastní hlouposti a naivity.

Tento smutný, varovný příběh se stal také námětem pro stejnojmenné filmové zpracování, které dosahuje skoro stejných kvalit jako jeho předloha. Hlavní protagonistka, mladá vycházející hvězda Saoirse Ronan, která si mne získala na začátku tohoto roku ve výbušném dramatu Lady Bird, zde opět famózně exceluje.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm