14/08/2018

Tisíc kousků tebe


Cestování časem, které vás nadchne!
Autor: Olivka

Všichni fanoušci Humbook Festivalu již jistě ví, že jedním ze zahraničních hostů bude Claudia Gray, autorka knihy Tisíc kousků tebe. A jelikož mám v plánu se téhle parádní knižní akce opět zúčastnit, rozhodla jsem pustit do této knihy, abych věděla, s kým mám tu čest. A musím říct – páni! Jak je možné, že jsem se k téhle skvělé knize dostala až teď?


Rodiče Marguerite Caineové vynalezli převratnou věc zvanou Ohnivák. Ta majiteli umožní cestovat mezi různými dimenzemi tak, že jej přenese do alternativní verze jeho Já z jiné dimenze, které je pokaždé trochu odlišné i úplně stejné zároveň. Pokaždé, když si osud hodí kostkou, vytvoří se další a další dimenze. Například existuje dimenze, ve které nikdy nevznikli Beatles, neboť se její členové nepotkali, nebo dimenze, ve které tak stouply hladiny oceánu, že se lidé museli uchýlit k životu pod vodou. Tento vynález je zkrátka úžasný, ale ve špatných rukou se může stát i zbraní. Poté co je Henry Caine zavražděn, vydává se Marguerit spolu s přítelem Theem, na nebezpečnou cestu dimenzemi, za domnělým otcovým vrahem Paulem. 

I když sci-fi nikdy nebyl můj oblíbený žánr, a Illuminae jsem dokonce ani nedočetla, tato kniha mě od začátku naprosto uchvátila. Namísto fádního cestovaní časem jsme mohli objevovat nové dimenze. Byla jsem ale ráda, že autorka nevěnovala moc velký prostor technickým stránkám Ohniváka a přenosů mezi dimenzemi (stejně bych to nikdy zcela nepochopila) a namísto toho pečlivě vylíčila všechny detaily z každé dimenze, do které se přenesli. A jelikož byla každá jiná, připadalo mi jako bych četla více příběhů naráz. Navíc část z carského Ruska byla sama o sobě tak skvělá, že by to mohla být samostatná kniha a, co vám budu povídat, Paul Markov z této dimenze byl velký sympaťák...

Autorka taky skvěle zachytila Margueritiny pocity a vystihla ji tak, že jsem se do ní mohla od první stránky plně vžít. Líbilo se mi, že se jí stýskalo i po alternativních rodinách z jiných dimenzí a že ostatní Marguerit nebrala jako věci. Naopak vždy měla pocit, že je zneužívá, rozhoduje za ně a bere jim zážitky, které měly být jejich. Postavě tak nechyběla lidská stránka.

Některé možná zklame, jak velký byl v této knize kladen důraz na milostný troj/čtyřúhleník mezi hlavními postavami. Já jsem ale naopak byla moc ráda, neboť romantické knihy čtu hlavně přes léto moc ráda. A v této knize se podle mě romantika skvělé skloubila s napětím i prvky sci-fi, čímž se podle mě kniha stává lákavou pro širší spektrum lidí.

Důležité pro mě také bylo, že jsem si během prvních stran oblíbila všechny hlavní postavy, což se mi už dlouho nestalo. Pomyslnou třešničkou na dortu, pro mě byl naprosto nepředvídatelný konec, což je u young adult dost výjimečné.

Tisíc kousků tebe byla první kniha, kterou jsem od Claudii Gray četla, ale rozhodně ne poslední. Její styl psaní, je zkrátka naprosto jiný a úžasný, takže jsem se od knihy nemohla i dlouho po dočtení odtrhnout a už se těším na druhý díl. Navíc bude Claudia Gray neboli Amy Vincent v říjnu na Humbooku, a tak už se moc těším, až ji osobně poznám a knížku si nechám podepsat.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm