25/07/2018

Harry Potter: Cesta dějinami čar a kouzel


10 důvodů, proč si přečíst Cestu dějinami čar a kouzel

Autor: Valča

Britská knihovna oslavila dvacáté výročí vydání Harryho Pottera skutečně velkolepě! Uspořádala k této příležitosti velkou výstavu a sestavila i knihu Cesta dějinami čar a kouzel, kterou pro české čtenáře připravil Albatros v rámci projektu Knihozemě. A zajisté chápete, že jako správný potterhead jsem si to nemohla nechat ujít.


Ano, jsem přesně takový ten ortodoxní fanoušek, který si pořizuje všechna vydání knih série Harry Potter, doplňkové učebnice, hůlku, šálu a tak dále a tak dále (jen podotýkám, že rodiče začínají být na mou lásku k Harrymu alergičtí, protože prý kvůli němu za chvíli nebudeme mít co jíst). Je tedy jasné, že ne všechny informace pro mě byly novinkou, nicméně jsem objevila i ty, které byly zcela nové.

Dlouho jsem přemýšlela, co vám o této knize napíšu, protože jsem Harrym tak „trochu“ posedlá a zřejmě bych nebyla úplně objektivní…. Rozhodla jsem se vám tedy sepsat deset důvodů, proč byste si Cestu dějinami čar a kouzel měli přečíst, a je už jen na vás, jestli se do ní pustíte. 

1.   Po přečtení se na sérii o Harrym Potterovi nebude dívat jen jako na skvělý příběh z pera úžasné J. K. Rowling. Zaměříte se i na určité historické a kulturní souvislosti jednotlivých magických artefaktů, které jsou nám právě v této knize osvětleny.

2.   J. K. Rowling si již několik let před vydáním Harryho Pottera kreslila postavy, mapky, náčrtky, které v této knize můžeme vidět. A budete koukat, jak jsou neuvěřitelně podobné hercům, kteří je ztvárnili ve filmovém zpracování.

„Dříve jsem kreslila, abych se mohla potěšit tím, že si prohlédnu vlastní představy… měla jsem nutkání ty postavy, které jsem neustále nosila v hlavě, skutečně vidět.“

3.   Můžete si prohlédnout ukázky z pracovních verzí s poznámkami editora (tyto ukázky jsou ponechány v angličtině, u mladších čtenářů asi proto bude potřeba asistence rodičů či starších sourozenců, v čemž nevidím problém – vždyť čtení má děti s rodiči sbližovat). Tyhle ukázky by mohly být motivující pro začínající spisovatele – i J. K. Rowlingové zasahoval do textu editor, přesto jsou její knihy jedny z nejúspěšnějších všech dob.

4.   Kromě těchto pracovních verzí uvidíte i původní ručně psané verze Harryho.

5.   Dozvíte se, jak to bylo s malou Alicí – kde se vzala a jakým způsobem vlastně ovlivnila vydání prvního dílu Harryho.

6.   Bezoáry (kameny, které se podle profesora Snapa nachází v žaludku koz a uchrání vás před většinou jedů) existují! Kde a v jaké podobě si budete muset přečíst sami.

7.   Moudrý klobouk vlastně vůbec nemusel existovat. O tom, co nebo kdo rozhodne o zařazení studentů k jednotlivým kolejím, měla J. K. Rowling několik teorií. Nakonec se rozhodla pro Moudrý klobouk.

8.   Kniha navazuje kontakt se čtenáři – dává vám totiž během výkladu v jednotlivých oblastech tipy na to, co by se vám z dané oblasti mohlo hodit (například já jsem si z bylinkářství zapamatovala, že pokud mě žahne kopřiva, mám si zasažené místo potřít šťovíkem, přestane to pálit).

9.   Obzvlášť zábavné jsou pro děti části s aktivitami, díky nimž si můžeme vyzkoušet malá kouzla (u těchto částí jsem se s bráškou opravdu vyřádila).

10. Pokud vás nepřesvědčily předchozí argumenty, tento vás zaručeně dostane. Cesta dějinami čar a kouzel má totiž naprosto boží grafické zpracování doplněné o ilustrace Jima Kaye.

Podívejte se na to, není to nádhera, kterou potřebujete ve své knihovně?










1 komentář

  1. Děkuji moc za tuto velice krásnou cestu dějinami :) Já jsem si nedávno chtěla zopakovat takový menší Harry Potter maraton, ale vůbec jsem nemohla nikde najít Harryho zdarma... Nakonec jsem využila tohoto článku zde, který pojednává o tom jak sledovat sérii Harry Potter a tak jsem si to konečně mohla pustit znova :)

    OdpovědětVymazat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm