25/07/2018

Černooká


Když se vám do života vkrádá deprese…

Autor: Kája

Nestává se příliš často, že by nakladatelství vydávala v rámci YA literatury české autory, natož ty mladé, začínající. Vypadá to však, že se začíná blýskat na lepší časy. V poslední době jsme mohli zaznamenat „české koně“ ze stáje Hostu, Fragmentu a ty nejvýraznější asi ze stáje YOLI. Zde totiž v poslední době vyšly dva výrazné počiny českých autorů – Muffin a čaj, kniha s LGBT tématikou, a Černooká, kniha o životě s depresí, do níž jsem se s chutí pustila.


Mohlo by se zdát, že osmnáctiletá Viktorie žije zcela normální život – chodí do školy, má nejlepší kamarádku, a jak to tak vypadá, rodí se její první velká láska. Ovšem tohle všechno je jen zdánlivé, pod povrchem to vypadá zcela jinak. Viktorie se doposud nevyrovnala se ztrátou matky, která před lety podlehla leukémii. Neustále se utápí v depresích, které ji stahují do stále hlubší temnoty. Viktorie trpí pocity beznaděje, nevidí ze svých depresí cestu ven, a aby toho na ni nebylo málo, začne vidět svůj odraz v zrcadle s temnýma černýma očima.

Černooká, jak ji sama hlavní hrdinka nazývá, však postupem času přestane být pouhým odrazem v zrcadle, začne ožívat - promlouvá k ní a podsouvá ji myšlenky, které začnou ovládat její život. Samotná Vik přestává být schopná rozlišit iluzi od skutečnosti, a to ji neskutečně děsí… 

„Jediné, co mi ještě zůstává v srdci na pevném místě, je máma, ale kromě ní všechno pomalu vytlačila ona a její existence v mé hlavě, v mých myšlenkách, celé mé bytosti a všude kolem ní. Ona. Černooká.“

Knihu Černooká najdete v knihkupectvích na policích s označením YA thriller. A skutečně, jedná se o dost temný, ponurý psycho thriller, který ve vás vyvolá smutek, děs, i napětí. Místy se budete, tak jako samotná hlavní hrdinka, ztrácet mezi iluzí a realitou, z čehož vám bude běhat mráz po zádech. Pravdou je, že v prostřední části knihy dojde k určitému uklidnění, ale pak následuje závěrečná část, která mi prostě vyrazila dech! Ano, přiznávám, vzhledem k žánru a cílové skupině čtenářů jsem čekala takový ten sluníčkový závěr, ale to jsem se teda šeredně spletla! Autorka se toho vůbec nebála a sázela mi to tam stránku za stránkou a mně jen padala brada! To rozuzlení bylo prostě skvělé!

Přestože se jedná o prvotinu mladičké Anny Musilové, musím říct, že se se závažným námětem deprese poprala skvěle.  Svým vyprávěním dokázala navodit atmosféru plnou strachu, zoufalství, beznaděje. K tomu zajisté dopomohl vyzrálý jazyk autorky.

„Věděla jsem, že to přijde. Už po probuzení jsem ji cítila ve spáncích, v konečcích prstů, v hrudi a břiše, jak se rozpíná, připravena dolehnout na mě plnou vahou a zbavit mě vší síly, chuti do života, zájmu o kohokoliv a cokoliv. Deprese, má stará přítelkyně.“

Pravdou je, že jsem knihu musela během čtení odkládat a dávkovat si ji postupně, protože na mě působila skutečně ponuře. Opravdu se na tuto atmosféru připravte, pokud byste totiž očekávali něco lehkého k vodě, mohlo by se stát, že knihu neoceníte tak, jak si zaslouží.

Černooká přichází s tématem depresí a duševního zdraví, což je námět, se kterým se v YA zas tak často nepracuje, a to je velká škoda. O duševním zdraví je totiž potřeba otevřeně mluvit. A Anna Musilová to ve své prvotině zvládla skvěle!

„Je to jen jedna bílá myšlenka topící se v moři temnoty.“


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm