03/06/2018

Bahnitá pole


Strhující rodinné drama o brutálním rasismu dvacátého století

Autor: Baru 

Bahnitá pole. Tak zní název předlohy fantastického snímku Mudbound, loňského filmového hitu nominovaného na Oscary či Golden Globes, jež má na svědomí Dee Rees, cenami ověnčená americká režisérka černé pleti. Jeho předloha ale vznikala pod režií zcela jiné ženy.   Hillary Jordan je rodačkou z texaského Dallasu a pod jejíma rukama se dlouhé roky rodilo toto fantastické, strhující a dech beroucí dílo naplněné rasismem, loajálností a otázkami rodinných vazeb, neuvěřitelnou spletitostí a ovlivnitelností osudů a to vše podtrženo dramatickým prostředím brutálního jižanského života jakožto boje o přežití.


Debut Američanky Hillary Jordan zasazený do mississippské delty ze všech stran osázené bavlníkovými plantážemi může na první pohled působit plný poklidné, idylické rodinné atmosféry soudržných farmářských rodin. Opak je však pravdou a v padesátých letech minulého století jsou tyto venkovy, odtržené od civilizací, zmítány až do morku kostí prosáklou, hmatatelnou rasovou segregací, z jejíchž spárů se Spojené státy americké horko těžko oprošťují ještě dnes. 

„Začátky jsou těžko uchopitelné. Právě, když si myslíte, že jeden máte, ohlédnete se a uvidíte jiný, dřívější začátek a před ním ještě jiný.“

S příběhem Bahnitých polí se seznamujeme v roce 1946 na farmě bělošské pětičlenné rodiny McAllanových. Rodině velí pevnou rukou Henry McAllan, sobecký, majetnický muž, farmář tělem i duší, který pro splnění svých nenaplněných snů neváhal obětovat své manželství i poklidný rodinný život. Jeho manželka Laura, vzdělaná žena z města, si na nový život plný nevýslovně těžké dřiny na farmě není schopna zvyknout. Navíc je nucena žít pod jednou střechou se svým nenávistivým tchánem, taťkou McAllanem, jehož přítomnost na farmě z ní vysává nejen život, ale i touhu po idylickém, intimním manželství, jehož jí s tchánem za zády nebylo dopřáno. V době usazování na mississippské farmě se k rodině vrací Henryho pohledný mladší bratr Jamie, který s sebou do rodiny přináší nejenom pro něj typický mužský šarm a určité odlehčení dusivé rodinné atmosféry, ale také nezaměnitelné dozvuky války, jež pro něj byla po několik let jeho druhou rodinou. Téměř paralelně s ním se z druhé světové války na rodný venkov vrací také Ronsel, syn černošské rodiny Jacksonových pracující na polích McAllanových. Pro oba z nich není návrat do rodné vlasti lehký. Kapitán leteckého bombardéru Jamie McAllan se musí potýkat s nočními běsy a propukajícím alkoholismem, zatímco seržant Ronsel Jackson s uvědomělou hrůzou zjišťuje, že zatímco za velkou louží byl pro Evropu medailemi ověnčeným hrdinou, pro obyvatele rodné delty není ničím jiným než špinavým vracejícím se negrem.

A právě tady začíná nezapomenutelný, syrový příběh započatý na Bahnitých polích přátelstvím těchto dvou sociálně a společensky rozdílných, avšak povahou a sny spojených mladých mužů.

Jejich rozkvétajícím, téměř klukovským přátelstvím se tak hrdě staví čelem proti tradičním jižanským konvencím i nenávisti místních bělošských fanatických rasistů. Jejich zdvižené hlavy ale nemají dlouhého trvání. Brzy se totiž stanou obětmi brutálního rasistického útoku s fatálními následky, jež se v konečné dohře dotknou obou rodin.

„Občas je nutné dopustit se zla. Někdy je to jediný způsob, jak vše napravit.“

Bahnitá pole, přestože jsou postavena výhradně na problematice tehdejšího amerického rasismu, se ale nevěnují pouze tomu, což je to, co dělá jejich příběh tak brilantním a strhujícím. Hillary Jordan totiž do tohoto poměrně krátkého, sotva tři sta stránkového románu dokázala vecpat snad vše, co bychom od kvalitní literatury mohli očekávat – problematiku rodinných vazeb, ženské podřízenosti a loajality, milostných vztahů, nečekaných lidských ztrát, mateřské lásky, nenávisti vůči jiné barvě pleti a morálních, hluboko zakořeněných zásad. Kombinace toho všeho dohromady udělala z Bahnitých polí dokonalé, fascinující a kvalitně zpracované dílo.

„Dávám mu vše, co jsem dnes schopná, a není to jenom z pocitu viny nebo povinnosti. Takové to je, když někoho milujete: dáváte, co můžete, a přijímáte, co musíte.“

Čtivé, strhující, silné, dech beroucí, tragické, dramatické dílo světové úrovně. To jsou Bahnitá pole. Příběh o přežití, lásce, fanatické nenávisti, vině, odpuštění, hříších, lidských tajemstvích a spletitosti lidských osudů. Příběh, jehož stránky nebudete chtít opustit. Dílo docenitelné jak na literární, tak lidské úrovni.

Bahnitá pole mohu doporučit opravdu komukoli. Lidem, kteří se o toto téma zajímají, lidem libujícím si v historických dramatech či prostě lidem, kteří rádi docení kvalitní, hodnotnou literaturu. Přečtěte si je. Dám ruku do ohně za to, že nebudete litovat. Mudbound je dílo prosáklé tou nejbrutálnější drsnou jižanskou atmosférou, ze které vám bude ještě dlouho po přečtení běhat mráz po zádech. Paste Magazine jej ohodnotil jako „Jeden z nejlepších debutů dekády“ a já nemohu nic jiného než souhlasit.

„Když myslím na farmu, myslím na bahno. Zůstávalo za nehty mého manžela a zasychalo na kolenou a vlasech mých dětí. Vtahovalo mi nohy, jako když chtivý novorozenec saje z prsu. V otiscích holínek mašírovalo po prkenných podlahách našeho domu. Nedalo se porazit.“


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm