Tři
ženy, tři prameny, jeden příběh
Autor:
Baru
Při výběru publikací
z nakladatelství Odeon jsem ne vždy měla příliš šťastnou ruku. Debut
francouzské spisovatelky Laetitie Colombani Cop
byl ale volbou vskutku vydařenou. Přestože jste kolem tohoto dílka pravděpodobně
nezaregistrovali žádnou výraznou mediální reklamu ze strany knižních webů ani
recenzantů, poměrně brzy po vydání se dokázalo v našem literárním poli docela
dobře uchytit. Mezi širokými vrstvami kritiků i čtenářek z celého světa se
na Cop ze všech stran, včetně těch
českých, pěje a hrne jen samá chvála a můj názor v tomto případě nebude
žádnou výjimkou. Tenhle krátký závanem feministický román plynoucí výhradně na
vlně girlpower a postavený na dnes populárním tématu současných vážných světových
témat je totiž naprostou senzací, která si rozhodně zaslouží vaši pozornost.
Přestože je Cop autorčinou prvotinou, záhy po vydání se ve Francii stal
bestsellerem a již nyní je tento fenomén přeložen do téměř třiceti světových
jazyků. O jeho úspěšnosti vypovídá také to, že se v budoucnu objeví na filmových
plátnech. Jméno Laetitie Colombani vám nejspíš nic neříká, možná jste se ale
s jeho nositelkou nejméně jedenkrát v životě již setkali. Autorka Copu totiž není jen talentovanou
spisovatelkou, ale především filmovou scénáristkou a herečkou. Její film Má mě rád, nemá mě rád z roku 2002
ve svých letech stal velkým hitem.
Colombani umně spletla tříproudovou
dějovou linku v jeden fantasticky odvyprávěný, nezapomenutelný román.
V krátkých kapitolách a ještě kratších odstavcích se pravidelně střídají
tři vypravěčské linie hlavních postav a jejich konečné propletení na konci
příběhu je neuvěřitelně emotivní a originální, přestože autorčin záměr
v určité fázi čtení pochopíte o mnoho desítek stran dříve.
Tři kontrastní osudy, tři ženy ze
vzdálených kontinentů s naprosto odlišnými způsoby života, zvyky i
mentalitami. Přesto tak nějak symbolicky a charakterově podobné a propojené.
Jako první se seznámíme se Smithou – indickou ženou náležící do té nejnižší
kasty, která může v rozvojových či nově industrializovaných zemích jako je
Indie existovat. Smitha je méně než otrok. Smitha a statisíce, možná i miliony
žen jí podobných je nedotýkatelná. Žena vyloučená ze společnosti narozena a předurčena
k jedinému, jež si ženy v její rodinné historii předávají
z generace na generaci – sbírat výkaly z příbytků výše postavených
obyvatel. Smitha ale patří k ženám, které se se svým osudem nedokáží
smířit a k rozhodnutí uprchnout z vězení a tyranie svého postavení i rodné
vesnice dospěje ve chvíli, kdy je nucena předat tento životní úděl své milované
šestileté dceři Lalitě. Při čtení o životě Smithy vás nejspíše nejednou bodne u
srdce. Její fiktivní osud vyobrazený v této knize je vlastně exemplárním
příkladem těch skutečných. Osudů mnoha milionů žen podobných jí, které jsou v jednadvacátém
století denně znásilňovány a snižovány k těm nejodpornějším pracím. Na
evropské poměry šokující a naprosto nepředstavitelné. Pro Asii a Afriku denní
chleba.
„Takových
jako ona jsou miliony, obrovská spousta smířených, kteří čekají na smrt.
V příštím životě bude všechno lepší, říkávala matka, ledaže by koloběh
pekelných reinkarnací neustal. Nirvána, poslední cíl, právě v ten doufá.
Zemřít u Gangy, svaté řeky, to je její sen. Říká se, že potom se pekelný
životní cyklus zastaví.“
Alespoň z mého pohledu nejméně
propracovanou linkou je ta sicilské ženy Giuliy z Palerma. Tato mladá žena
je ze dne na den nucena skočit z období dospívání do dospělosti po
tragické nehodě, která se přihodí jejímu otci, majiteli slavné sicilské fabriky
na výrobu paruk a příčesků. Postavena do středu problému i hlavy rodiny se ale
Giulia rozhodne jednat a v nejednom případě se ukáže jako nezdolná, schopná
a vyzrálá žena, která ze složité životní situace vytáhla svou rodinu a její rodinné
bohatství i na úkor pochyb, které byly na její bedra ze všech stran nakládány.
Giulia je v tomto případě prototypem mladé, cílevědomé ženy vzpírající se
proti tradicím a společenským pravidlům.
Jako s poslední a nám nejvíce
blízkou se seznámíme se Sarah, právničkou z kanadského Montrealu. Přesto,
jak odlišná se její vypravěčská linka z pohledu sociálních podmínek oproti
Smithě nebo Giulie může zdát, i tady dává autorka Colombani čtenářům prostor
číst mezi řádky. Zatímco mezi sbíráním výkalů a schůzkami v kavárnách
vidíme šokující, ostře kontrastní rozdíl, Sarah se v principu musí potýkat
s tímtéž údělem jako dalitská žena na druhé straně světa. Ve své profesi
je totiž utlačována dominujícími muži a je nucena si tak kolem sebe vystavět
pomyslný krunýř zakrývající všechny její slabiny i trhliny. Když ale po
čtyřicítce do života ambiciózní kariéristky vstoupí smrtelná diagnóza, její neprostupná
zeď se pomalu začne bortit a Sarah je tak z profesního prostředí, jemuž
velí neempatičtí, dominantní muži, vyoutována. Ironicky se tak stává nedotýkatelnou
stejně jako indická žena vyloučená ze společnosti a skutečnost, že všechny její
těžce vydřené kariérní sny mizí rychlostí blesku během pouhých pár měsíců, ji
srazí na kolena.
„Ona,
která dokázala prolomit předsudky v profesi, dnes naráží na neviditelnou
zeď dělící zdravé lidi od nemocných, slabých a zranitelných, mezi něž od
nynějška patří. Právě ji pohřbívají. Hodili její tělo do příkopu a pomalu je
zasypávají velkými lopatami úsměvů, hromadou falešného soucitu.“
Laetitia Colombani vytvořila ve jménu
všech žen na světě tři silné, odhodlané prototypy skutečných žen a jejich těžká
břemena a životní úděly vsadila do krátkého, a na to, kolik se v něm
stačilo odehrát, velice stručného příběhu. Cop
je knihou, která by klidně mohla být mnohem, mnohem delší, ale pak už by
pravděpodobně nebyla tak sofistikovanou. Příslušnice stejné generace, a přesto
tak kontrastních, odlišných životů, spojuje touha po seberealizaci, svobodě a
lepších zítřcích. Spojuje je nepřízeň osudu, vůle, bojovnost a v konečném
vyvrcholení nevědomý domino efekt jejich životů.
Cop
je krásná a neskutečně cenná kniha. Zabolí vás již při přečtení první stránky a
následně vás bude šokovat po celou dobu. Přestože se od ní nebudete moct
odtrhnout a rádi byste ji zhltli za odpoledne, již po prvních kapitolách se
tomu začnete bránit. Je to totiž příběh, který si budete chtít důkladně a
pomalu užívat. Jeho myšlenky vám utkví v paměti a je pravděpodobné, že se
v charakterech jeho hrdinek zhlédnete. Když ne dnes, tak v budoucnu.
A na tři prameny, tři životy spletené v jeden cop, budete ještě dlouho
vzpomínat.
Žádné komentáře
Okomentovat