02/01/2018

Hora mezi námi

Přežít.
Autor: Baru

Jako trekař a milovník hor, který v nich za svůj krátký život strávil nespočet dnů, mě kniha Hora mezi námi samozřejmě okamžitě upoutala na první pohled. Po přečtení veškerých anotací, recenzí a postů jsem do ní vložila obrovské naděje a těšila se, že to bude něco jako moje malá osobní konfese. Jenže to vůbec nebylo tak dobrý a přibližně v půlce jsem ztratila veškeré iluze o tom, že by se tahle knížka mohla zařadit mezi ty oblíbenější kousky v mé knihovně.


Utahem se k letišti Salt Lake City neskutečně rychle přibližuje sněhová bouře a letecká doprava je z bezpečnostních důvodů nucena zastavit veškerý provoz. Na letišti se setkávají dva mladí lidé, chirurg Ben a novinářka Ashley. Bena doma v Atlantě čeká zástup pacientů čekající na jeho mistrně pověstné operace, Ashley vracejíc se z cest se má následující den vdávat. Oba jsou tak trochu tvrdohlaví a naivní a nasedají do soukromého letadla, které je má i přes riziko vysoké nepřízně počasí domů dostat právě včas.

Zřítí se v samém srdci nejrozlehlejších hor High Uintas Mountains, obklopeni ledovými pustinami a stovkami třítisícovek. Pilot při nárazu zahyne a život každého z dvou cizích lidí se najednou ocitá v zoufale kritické situaci a zcela závisí na tom druhém. 

Těžko říct, co mě na téhle knize iritovalo víc, jestli ta předvídatelnost, anebo rozvleklost, která jí tolik ubírala na čtivosti. Námět má obrovský, zajímavý potenciál a dal by se z něj vytěžit zlatý důl, a co víc, příběh by možná dokonale fungoval, nebýt neustále se opakujících technických, lékařských, a dokonce i řečnických pasáží. První půlka pro mne byla jen nezáživnou formou povídání odehrávající se na stále stejném místě, v druhé polovině knihy se ale děj naštěstí nepatrně rozjel a jsem moc ráda, že se mi nakonec i trochu zalíbil. Konečné překvapení bylo dojemné a lidské, dlouho mi leželo v hlavě a právě díky němu jsem knížku ohodnotila trochou procent navíc.

Co musím podotknout, je, že atmosféra knihy byla vyobrazena velice autenticky. Mrazivě ledové, bílé peklo a holé, nádherné výhledy na zasněžené pustiny se mi skoro vyobrazovaly přímo před očima. A řekla bych, že to mezi řádky neumí vepsat jen tak někdo, takže za to autorovi Charlesi Martinovi rozhodně velký dík.

Hora mezi námi ale není žádný strhující příběh a neměli byste se tím nechat zmást. Prošpikovaná občasnými malými zvraty, trochu neuvěřitelnými náhodami a sympatickými hrdiny je ale víceméně přijatelnou knížkou zase z trochu jiného soudku pro ty, kteří by si o zrádnosti matky přírody rádi přečetli něco víc. Příběh Bena a Ashley má v sobě ale jednu neuvěřitelně realistickou skrytou pointu. A to, že někdy k vítězství stačí pouze překonat psychickou stránku věci, abyste zjistili, že fyzicky je nakonec možné zvládnout téměř cokoli.
Třeba za sebou 120 kilometrů táhnout zraněnou ženu.

„Loni v únoru jsem stál v High Uintas Mountains, na půli cesty mezi Salt Lake City a Denverem, víc než tři tisíce metrů nad mořem. Snažil jsem se obsáhnout zrakem ten velkolepý výhled rozprostírající se do stokilometrové dálky. Nikde jediné rozsvícené světlo. Byla zima a vítr mi vháněl do tváře sníh. Vločky mě bodaly do očí. Samozřejmě, slzy to také dělají. Hluboko ve mně se nořily otázky, kterých jsem se nemohl zbavit. Na mysl mi přišla slova mého hrdiny. Rezonovala mi v hlavě a zůstala se mnou i na cestě domů. A pronásledují mě neustále.“

„Pozvedám své oči k horám. Odkud mi přijde pomoc?“
Charles Martin, osobní vzkaz svým čtenářům

V kinech právě také doznívá filmová adaptace Mountain Between Us. Těžko říct, zda je v tomto souboji lepší kniha, nebo film. Obojí má své kouzlo i spoustu nedostatků. Na csfd.cz momentálně 71%.


Děkujeme společnosti Albatros Media a.s. za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm