05/01/2018

Alchymistova šifra

Nemini dixeris. Nikomu to neříkej.

Autor: Valča

Přiznávám se. Patřím přesně mezi ty, kteří si velkou část knih vybírají podle obálky. Jo, já vím, nesuď knihu podle obalu, ale… Když já si prostě nemůžu pomoct. Samozřejmě, že člověk s tímto přístupem občas narazí, to ovšem není případ Alchymistovy šifry. Ta totiž byla parádní!


Londýn 1665, což už je, alespoň pro mě, dost atraktivní prostředí, přidejte k tomu tajemný kult, rituální vraždy, šifry, záhady, lektvary a recept na knihu, kterou budete hltat od začátku do konce, je na světě.

Christopherovi, čtrnáctiletému chlapci ze sirotčince, se poštěstí, protože se dostane do učení k mistru cechu lékárníků, který se o něj stará, předává mu své znalosti a dovednosti a učí ho různým šifrám, jelikož konkurence mezi lékárníky je veliká a je tedy potřeba své recepty a postupy k výrobě lektvarů chránit. Jeho nejlepší přítel Tom je mu skvělým parťákem při všech klukovinách, mnohdy i pokusným králíkem, který, a to je důležité, při něm stojí za každé situace.

„Postavíme si dělo,“ řekl jsem.
(…)
Tom se zamračil. „To nemůžeme.“
„Proč ne?“
„Protože lidi nemůžou jen tak stavět kanóny, Christophere.“ Řekl to, jako kdyby vysvětloval zabedněnému dítěti, proč by nemělo jíst oheň. „Jak myslíš, že děla vznikají? Někdo je staví. Myslíš, že nám je posílá Bůh z nebe?“
„Víš, jak jsem to myslel.“
Založil jsem si ruce na prsou. „Nechápu, proč tě to nenadchlo víc.“
„Možná proto, že nikdy nejsi v první linii, pokud jde o tvoje úžasné nápady.“
„Jaké úžasné nápady? Co tím chceš říct?“
„Celou noc jsem zvracel ten lektvar síly, který jsi vytvořil,“ odsekl.
„Ach. No, Promiň. Asi jsem tam dal moc černého šneka. Mělo ho tam být míň.“
„Mělo tam být míň všeho.“
„Nebuď taková bábovka,“ řekl jsem. „Zvracení je koneckonců zdravé. Obnovuje rovnováhu tělesných šťáv.“

Christopher s Tomem žijí relativně poklidným životem do doby, než se v Londýně začnou objevovat mrtvá těla lékárníků, za nimiž údajně stojí Archandělův kult. Jakmile se Christopherovi do rukou dostane šifra, která zřejmě vede k odhalení totožnosti vrahů, neváhá a společně se svým přítelem luští jednu indícii za druhou a odhalují tak, kdo všechno za tím vším stojí.

Kniha bývá přirovnávána k Šifře mistra Leonarda od Dana Browna a mně nezbývá než souhlasit. Samozřejmě, že je svou náročností přizpůsobená svým čtenářům (kniha je určena pro děti od 10 let), ale je skutečně napínavá, velmi čtivá, a to díky jednotlivým šifrám, které nám postupně odhalují jednotlivé indície vedoucí k odhalení tajemství, jež by možná mělo zůstat skryto.

Věrohodnost celému příběhu dodává spousta návodů a lektvarů, ale pozor, autor nás hned v úvodu knihy varuje, abychom je doma nezkoušeli (ale co si budeme povídat, po celou dobu mi v hlavě vrtal červíček, jestli bych alespoň jeden recept neměla vyzkoušet).

Nesmím zapomenout na grafickou úpravu knihy, o níž se postarala ruská ilustrátorka Olga Zakis. Nejenže má kniha úžasnou obálku, krásné a hlavně tematické ilustrace najdeme i uvnitř.
Podtrženo, sečteno, pokud hledáte knihu, která se čte s naprostou lehkostí, neustále vás bude udržovat v napětí, ale zároveň vás svými vtipnými dialogy pobaví, šáhněte po Alchymistově šifře. Nebudete litovat.


Děkujeme společnosti Albatros Media a.s. za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm