09/11/2017

Verum

Důmyslná hra se čtenářem

Autor: Baru

Je už to nějaký ten pátek, co se mi pod rukama během pár hodin mihla Nocte, a já se rok a půl po přečtení znova utvrzuji v tom, že je to jedna z knížek, na kterou prostě nezapomenu, přestože je to fantasy & tuctovka & už to není tak úplně můj styl. Nad tím, jestli si přečtu její pokračování, jsem dumala fakt dlouho, protože chápejte. Jedno moje já chtělo prostě na Nocte v blažené nevědomosti zapomenout, druhé říkalo, že se potřebuju dozvědět úplně všechno, co nevím, a třetí říkalo, ať na to velice rychle zapomenu, protože na poslední díl této trilogie pak stejně budu čekat zase asi tak dalších milion roků, že jo.


Jak je patrné, ukázalo se, že jsem se zase nechala zviklat. Verum je knížka, která sice patřičně ztenčila počet svých stránek, nicméně stejně jako její předchůdkyně bravurně dbá na čtenářovu nevědomost, popohání ji čtivost a konec čeká stejný plot twist jako první díl. Autorka Courney Cole je neuvěřitelně dobrá hráčka a se čtenářem hraje důmyslnou hru, ve které je neustále o několik kroků napřed. A vy nad ní zkrátka nemáte šanci vyhrát.

Čtenář tak absolutně neví, která bije, ale ne že by mu to nějak zvlášť vadilo, čtivost Verum mu totiž prakticky nedá klidný prostor na přemýšlení. Něco vás stále popohání vpřed a vy netušíte co, protože děj se odehrává na jednom místě, tak trochu stále stojí na tom samém a tuny akce rozhodně není přívlastek, který by ho vystihoval. Jenže je tu něco, co si neustále udržuje vaši pozornost. Touha po odpovědích.

„Je tohle realita?“ zeptám se ho. „Protože já už někdy nepoznám ten rozdíl.“

Verum není bůhvíjak tajemná, zvrácená nebo depresivní kniha, jak vám mnozí mohou tvrdit. Je prostě jen nepochopitelná. Zanechá ve vás zmatek, šok a snahu rozuzlit něco, co zdánlivě nedává smysl. 

Verum mě nezklamala jen z toho důvodu, že jsem od ní prakticky nic moc velkého neočekávala. Příběh je postaven na stejném konceptu jako Nocte – prolouskáváte se dějem a konec vás zmate. Neuvěřitelně vás zmate a pravděpodobně vás donutí přidat do hodnocení o hvězdičku navíc, protože prostě panebože.

Líbilo se mi to. Bylo to čtivé, svižné, zmatené, šokující. Bylo to postavené na stejném principu a opakovalo se tam mnoho situací pořád dokola, ale stejně jako spousta dalších čtenářů vám řeknu, že se mi to líbilo, protože na tom prostě něco bylo. Není to klasická fantasy. Vlastně bych vůbec neřekla, že je to fantasy, protože se nejedná o příběh s nějakými magickými prvky – je to příběh odehrávající se duševně nemocnému člověku, který potřebuje najít odpovědi sám v sobě.

Tak jako tak, komu se líbila Nocte, pravděpodobně stejně jako já brzy dospěje k názoru, že si Verum musí přečíst, seč se tomu na začátku bude bránit. A těm, kdo si na Courtney Cole brousí zuby, doporučuju vyhradit si dvě odpoledne a zhltnout obě tyhle tenké knihy naráz. Rozhodně si totiž zaslouží vaši pozornost.   


Děkujeme společnosti Albatros Media a.s. za poskytnutí recenzního výtisku.





Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm