29/10/2017

Třináctkrát proto

Volání o pomoc, kterému nikdo nerozuměl

Autor: Baru

Teprve půl roku stará novinka amerického Netflixu obrátila celý dospívající svět, a nejen ten, úplně naruby. Řeč je samozřejmě o 13 reasons why, třináctidílném seriálovém dramatu inspirovaném románem Jay Ashera, jehož jméno můžete znát třeba i z obálky ne již tak populárního Vánočního zázraku. Nyní se ale zaměříme na knihu, která celé toto světové šílenství tak podnítila. A bylo to skutečně právem?


Liberty High School, obyčejná americká střední. Hannah Bakerová, která dobrovolně ukončila svůj život. 13 důvodů, 13 lidí, kvůli kterým se tak rozhodla. 13 nahrávek na kazetách, které svým důvodům rozeslala. A nejen 13 naprosto zdrcených lidí, kterým svým činem zásadně otočila život.

Každý to známe, každý jsme si tím museli projít a každý víme, jak to denně vypadá. Extroverti, kteří se prosazují jen díky silným slovům a ostrým loktům. Pohledy. Pomluvy. Komplex plný lidí, se kterými se musíte naučit žít, protože trávit s nimi čas jste si nezvolili dobrovolně. Každé ráno ti silnější nasazují sebevědomou masku a ti slabší, kteří si ji nasadit neumí, se denně stávají terčem. Hannah se usmívala a hrála svou roli, ovšem uvnitř křičela nad absurditou toho všeho. 

Opravdu je škola tak „formativním místem“, jak bylo jejím původním záměrem?

„Jsi dobrá herečka, Hannah.“

A právě touto problematikou se kniha Třináckrát proto zabývá. Úmyslně zde nechci příliš hlouběji rozebírat charakter Hannah Bakerové, protože ti empatičtější již pochopili, že tahle kniha zcela záměrně nestojí přímo na ní, ale na principu toho, že právě takovým lidem, jako je Hannah, bychom se měli naučit lépe porozumět.

Nyní něco více k samotné knize. Už po první kapitole jsem si pohrávala s myšlenkou, že styl psaní mi asi úplně nesedl tak, jak jsem očekávala. Trochu  předem jsem již odhadla, že to bude psané… pro děti. Strohé, naprosto jednoduché, nepůsobivé a nerozvíjející se věty. Žádné hlubší zaměření na charaktery ústředních postav. Příběh, který se sice může pyšnit originálním a velice povedeným nápadem, ale to, čím se už tak moc chlubit nemůže je, že z něj na rozdíl od seriálu prakticky nic nevytěžil.

A k tomu stylu by tu rozhodně byla ještě jedna výtka, které si po přečtení musí všimnout asi každý z vás. Vsazování kazetového vyprávění Hannah do vyprávění hlavního aktéra Claye je někdy nejen neuvěřitelně rušivým elementem, ale občas dokonce až příliš zmateně poskládaným. Kniha tak možná byla opravdu čtivá a četla se lehce, ale přibližně v půlce už byla velice utahaná a zmatená a každá kapitola byla psána na stejný princip.

Není divu, že se z 13 reasons why stal globální fenomén. Chápu proč. Tento příběh je zpovědí člověka, který si slova a činy vykládal citlivěji než ostatní. Člověka, který se denně stával terčem jen kvůli tomu, že si sám o sobě myslel, že je příliš viditelný. Aktuální téma aktuální generace. Hannah nebyla nejoblíbenější možná opravdu z toho důvodu, jak se chovala. Možná byla sobecká? Jo. Arogantní? Občas skutečně ano. Zahleděná do sebe? Velice. Přecitlivělá? A byla to koneckonců přecitlivělost nebo duševní nemoc? Měli bychom si položit otázku, na kterou nám nikdo nedá odpověď – opravdu byla taková i předtím, než se její vlastní svět začal kousek po kousku rozpadat?

Od Třináckrát proto jsem očekávala něco opravdu extra a to se později ukázalo jako ten zásadní problém. Příběh není napsaný nějak do hloubky, určité problematiky, které by stály za vysvětlení, obchází bez detailů a absolutně nedává prostor na pochopení okolních charakterů či tomu, co je vlastně k jejich činům vedlo. Když si to vezmeme tak trochu kolem a kolem, z 13 důvodů vidím jen jediný skutečně pádný. Ale. Jak snadné je si říct, že byste to zvládli lépe? A o kolik těžší je pak se do kůže takového člověka skutečně vcítit?


Děkujeme společnosti Albatros Media a.s. za poskytnutí recenzního výtisku.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm