Kulturní bohatství zničeno
minulým režimem
Autor:
Terka
Znáte
příběhy, které můžete číst několikrát a neustále v nich nacházíte nové
informace? Na mém seznamu takovýchto knih jsou povětšinou básnické sbírky.
Kromě nich zde můžeme vedle Malého prince najít i novodobé mistrovské dílo
Žítkovské bohyně.
Jako
studentka 3. ročníku gymnázia bych se zřejmě měla soustředit spíše na čtení
Zločinu a trestu, Babičky nebo Slezských písní. Místo toho jsem se vrátila
k bohyním. Tato kniha má v mém srdci pevné místo. Žítkovské bohyně se
mi poprvé do ruky dostaly v 9. třídě. Dílo Tučkové jsem zhltla i tehdy
během chvilky a plná nadšení jsem o něm napsala do svého čtenářského deníku.
Hned
na prvních stránkách snadno vklouzáváme do světa Dory Idesové, ke které život nebyl
příliš laskavý. Po vraždě její matky si ji a jejího bratra bere do péče teta
Surmena, věřící žena vychovaná tvrdým venkovem se schopností „bohovat“. Určitě
si vzpomínáte na hodiny dějepisu, kde jsme se dozvídali o děsivých středověkých
praktikách, které se používaly během procesů s čarodějnicemi. Tyto
„čarodějnice“ dělaly přesně to samé, co dělala Surmena. Léčily lidi pomocí
bylin, pomáhaly s psychickými neduhy, uměly manipulovat s přírodou. Tyto
ženy za vlády KSČ velmi trpěly a již zmiňovaná Dora se snaží bohyně očistit.
Kromě toho, že mě kniha zaujala svou inspirací v pravdivých událostech, je také psána pro mě obzvláště zajímavým způsobem. Dora postupně sbírá informace z archívů, dále se zde promítají její vlastní vzpomínky a k tomu všemu tu máme zaznamenaný život svobodné ženy ve středních letech. Příběh velmi pomalu vykládá na stůl své karty, čímž čtenáře nechává napnutého jako strunu až do posledních stran, odhaluje děsivá tajemství, má hořkosladkou pachuť a obrovské množství témat.
Kromě toho, že mě kniha zaujala svou inspirací v pravdivých událostech, je také psána pro mě obzvláště zajímavým způsobem. Dora postupně sbírá informace z archívů, dále se zde promítají její vlastní vzpomínky a k tomu všemu tu máme zaznamenaný život svobodné ženy ve středních letech. Příběh velmi pomalu vykládá na stůl své karty, čímž čtenáře nechává napnutého jako strunu až do posledních stran, odhaluje děsivá tajemství, má hořkosladkou pachuť a obrovské množství témat.
Témata
knihy. Ano, i tímto mě Tučková ohromila. Jak už jsem říkala, jsou knihy, které
se jen tak neomrzí. Podle mě to má velmi jednoduchý důvod – vždy se u nich
můžete zaměřit na něco nového. V tomto díle jsem nejprve viděla jiný
pohled na minulé století naší historie. Tentokrát jsem se více soustředila na
menší dílčí příběhy, které kniha obsahuje, jako je třeba téma otce Dory, který
zavraždil její vlastní matku. Tyto příběhy vás do tohoto pro většinu lidí neprobádaného
světa vtáhnou tak, že budete cítit potřebu okamžitě si sbalit spacák, pár řízků
do vlaku a okamžitě odjet na Starý Hrozenkov, kde se odehrává většina
důležitých momentů v knize.
Jak
jsem zmínila, kniha je postavená na reálných postavách. Příběh samotný není
úplně reálný, i přesto je nutno k rodinám bohyň, bohyním samotným
(přestože v dnešní době bychom hledali žijící bohyni velmi těžko) i
k obyčejným lidem z Hrozenkova projevit úctu. Muselo být nesmírně
těžké mluvit o takovémto tématu k české skeptické společnosti, která často
nevěří ničemu jinému než faktům, o kterých se můžou přesvědčit na vlastní oči.
Autorka to zvládla na jedničku. Vůbec se nezabývala tím, zda jsou bohyně
skutečné či nikoliv, zda opravdu uměly, to co uměly, stejně tomu většina
čtenářů perfektně uvěřila.
Znám
mnoho lidí, kteří chovají k nynějším českým autorům nedůvěru. U Tučkové
bych se ale rozhodně nebála sáhnout i po její první knize Vyhnání Gerty
Schnirch. Zároveň jsem jedna z šílenců, kteří nedočkavě očekávají další
knihu autorky a také film podle bohyň samotných. Pokud máte chuť, můžete také
navštívit divadlo ve Zlíně, které představilo téměř čtyřhodinovou inscenaci. Ta
se může stejně jako knižní originál těšit výborným recenzím.
Žádné komentáře
Okomentovat