14/11/2016

Sůl moře

A moře polykalo. Po tisících.

Autor: Baru

S Rutou Sepetysovou jsem měla tu čest již u její předchozí knihy, Potrhaných křídel. Ta se mi sice opravdu líbila, ale panebože, jestli jsem v minulosti nějakou knihu označila za neuvěřitelnou, dech beroucí, nádhernou, mrazivou nebo smutnou, neměla jsem to dělat, protože tehdy jsem ještě neznala tento příběh - Sůl moře.


Ocitáme se v roce 1945 a světem zuří válka nevyhnutelně blížící se ke konci. Zde se ve Východním Prusku setkávají tři ústřední postavy. Každá na útěku za svobodou, každá s hlavou plnou svých tajemství. Joana, Emilia, Florian a dalších deset tisíc lidí se uchýlí na Wilhema Gustloffa s vidinou záchrany. Nejméně devět tisíc těchto proseb zůstane navždy pohřebeno v Baltském moři. Spolu s nimi.

Paradoxem je, že jakmile si do vyhledávače zadáte „největší námořní katastrofa", objeví se Titanic. Natočila se o něm spousta filmů a dokumentů. Ale ta největší námořní tragédie se odehrála na konci 2. světové války ve vlnách Baltu. Z deseti tisíců se zachránila tisícovka. A tahle loď se původně měla jmenovat Adolf Hitler.
„Ta loď byla pokřtěna po muži, Wilhemu Gustloffovi. Otec mi o něm vyprávěl, byl to vůdce nacistické strany ve Švýcarsku. Byl zavražděn. Ta loď se zrodila ze smrti.“

Těžko se mi pro tento příběh hledají slova. Za ty roky čtení jsem si utvořila jakousi schopnost přehrávat si knihu v hlavě jako film. Z tohohle mi běhal mráz po zádech.
Autorka v knize zvolila můj oblíbený styl psaní. Krátké kapitoly a celkem čtyři perspektivy. 

Nejenže se tak příběh lépe čte, ale zároveň máme možnost podívat se do hlavy všem hlavním postavám a střípky skládačky si tak skládat postupně.
„Všichni znali příběhy velkých lodí, Titaniku a Lusitanie. Pohlédla jsem na tisíce mrtvol plovoucích ve vodě. Tohle byla daleko větší tragédie. Na palubě Gustloffa bylo přes deset tisíc lidí.“

Sůl moře ale nepopisuje pouze tuto námořní tragédii. Z větší části je to příběh o situaci v Evropě v roce 1945. O Polsku, Litvě, Prusku, Německu, Rusku. O Hitlerovi a Stalinovi. O zvěrstvech, která se děla. O lidech, kteří neměli na vybranou.
„Prvního září 1939 Německo napadlo Polsko ze západu. Sedmnáctého září 1939 Rusko napadlo Polsko z východu. Dva válčící státy uchvátily Polsko jako holky rvoucí se o panenku. Jedna ji držela za nohu, druhá za ruku. Přetahovaly se tak, že jednoho dne upadla hlavička.“

Po dočtení jsem brečela a nemohla jsem se zbavit pocitu, že jsem ty lidi důvěrně znala. 

Neskutečně detailně vykreslené charaktery postav, to této knize nikdo nemůže upřít. Jak ale v doslovu upozorňuje sama autorka, přese všechny pravdivé podklady jsou tyto postavy a jejich příběh smyšlené. Ale je to sakramentsky dobrá fikce.

S Rutou Sepetysovou to bylo mé druhé setkání a pevně věřím, že ne poslední. Opravdu v to doufám. Protože příběh Floriana, Joany, Emilie a Alfreda mě zasáhl. Hluboce mě zasáhl tak, jako se to ještě žádnému jinému příběhu nepodařilo. Když jsem knihu zaklapla, měla jsem a stále mám ten pocit, že jsem právě dočetla tu nejsmutnější a zároveň nejkrásnější knihu mého života. Je to pravda. Jsem zvědavá, kdy se ke mně dostane kniha, která Sůl moře předčí. Brzy to nebude. A za to, paní Sepetysová, s hlubokou úctou k Vám, nesmírně děkuji.
„Jen se podívej, co se děje dole na molu. Horečné zoufalství. Rusové jsou za rohem.“
Popošel blíž k dítěti. „A uprostřed toho všeho plivl život smrti do obličeje.“


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm