20/11/2016

Doktor Spánek

… a Danny vyrostl
Autor: Jakub
Abych řekl pravdu, na tomto románu mi chybělo to, co mám na knihách Stephena Kinga nejraději, a to strach a děs. Když jsem četl Osvícení, hltal jsem každé slovo a doufal, že se Dannymu nic nestane. Ovšem od pokračování jsem čekal trochu víc… Nevím proč, ale čekal… Nerozumějte mi špatně, děj byl napínavý, kniha byla čtivá, tak proč jsem byl vlastně zklamaný? Možná proto, že Danny už je dospělý, a tak tam toho strašení mohlo být o trochu více…


Ovšem příběh mě naprosto dostal. Sledovat, jak z malého Dannyho, který tvrdí, že nikdy nebude pít alkohol, vyroste dospělý člověk, jehož tvrzení z dětství se zvrtne, a hledá své místo v životě, bylo fascinující.
Na příběh nahlížíme z více perspektiv. Zatímco v Osvícení byl ve většině případů hlavním vypravěčem Danny nebo jeho otec Jack Torrance, tady jich je víc. Vyprávění postav se střídá. To se mi líbí, protože mohu nahlédnout do úvah dalších postav. Musím se ale přiznat, že mi chyběly staré postavy z Osvícení, nejvíce asi Dick Hollran a Wendy Torrance.

V knize se objevovaly nudné a zdlouhavé pasáže, kdy jsem měl chuť knihu odložit. Ty byly ovšem záhy vystřídány částmi napumpovanými adrenalinem tak, že mi ubíhala stránka za stránkou. Přínosně vnímám fakt, že tam není tolik vulgarity jako v Osvícení. Že by King bral ohled i na nás mladší čtenáře?
Tuto knihu bych nezařadil do žánru horroru, spíš ji vnímám jako thriller. Zpočátku je to sice pro silnější povahy, ale dá se to zvládnout. Osvícení naopak začalo poklidně, ale pak z toho byla pořádná řežba, kde krev stříkala na všechny strany. Ještě bych knize vytkl, že druhá hlavní postava, Abra Stoneová, je na svůj věk příliš chytrá. Ano, možná je to tím, že je také osvícená, ale i tak je podle mě chytrá až příliš.
Tuto knihu bych doporučil spíš začátečníkům v oblasti horroru. Některé momenty sice mohou být trochu děsivé, ale není to srovnatelné s Osvícením, Misery či Zelenou mílí, které jsou pro silnější povahy. Je to relativně nová kniha, něco se v Kingově psaní změnilo, nejsem si však jistý, zda k lepšímu. Nechci říct, že je to špatná kniha, ale není to můj šálek kávy.


2 komentáře

  1. Skutečně si myslíte že spánek nikdo nevyvolává? Protože já když ulehnu do své postele 180x200 tak mně přijde jakoby mě hned volala příroda. To je tak impulzivní, člověk by hned spal, to je neuvěřitelného něco.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to stejně jako vy. Nikdy jsem nepochopila, že někdo nemůže usnout. Ti lidi nemohou být unavení, protože jinak to není možný. S manželem si oba lehneme, řekneme si dobrou a spíme :-D . Leží se nám tak krásně, to ze mě hned všechno opadne. Máme nové polštáře a matrace, které jsem koupila tady a vyplatilo se do nich investovat, protože ten spánek je díky tomu mnohem kvalitnější.

      Vymazat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm