29/10/2016

V šedých tónech

Nádherná kniha o hrozných událostech
Autor: BJB

Sedím, bradu si podpírám rukou, koukám do prázdna a cítím, jak mi slzy stékají po tváři… Moje hlava to zkrátka stále ještě nedokázala zpracovat. Stále se ptám proč. A hlavně jak. Jak někdo mohl takové hrůzy provádět, ale především, jak to někteří lidé dokázali přežít? Ano, právě jsem dočetla knihu V šedých tónech od Ruty Sepetys.


Abych byla upřímná, chybělo málo a s dílem Ruty Sepetys bych se nikdy neseznámila. Když jsem hledala inspiraci na téma válka, několikrát na mě tato kniha vykoukla, anotace vypadala slušně, ale pak jsem se v některém z komentářů dočetla, že se jedná o YA literaturu, což mě ve vyhledávání informací o této knize zastavilo. Ne, že bych měla něco proti YA literatuře, zbožňuji fantasy a jako správná zástupkyně něžného pohlaví jsem nejednou šáhla po středoškolské lovestory, ale ve spojení s gulagy, tyfem, hladem, smrtí a nelidskostí se mi to moc nezdálo. Ovšem ouha! Jak jsem se pletla!

Osud prostě chtěl, abych si V šedých tónech přečetla, a proto mi ji úplnou náhodou přihrál do ruky (díkybohu!). Ze zvědavosti jsem knihu otevřela a okamžitě po první větě „Zatkli mě v noční košili.“ jsem věděla, že musím číst dál. A tak jsem se ocitla v roce 1941 a sledovala, jak NKVD vtrhla do relativně poklidného života patnáctileté Liny a společně s malým bráškou a matkou ji zatkli a odvlekli z bezpečí jejich domova pryč. Je zmatená, nechápe, co a hlavně proč se to děje, a ani ve snu by ji nenapadlo, že ji čeká deportace do pracovních táborů na Sibiři.


„Jeden člověk! Dva kbelíky! Někdo mrtvý?“ zavelel strážný.
Zavrtěla jsem hlavou, celá dychtivá jít ven. Strážný ustoupil a já seskočila, ale ztuhlé nohy mě zradily a já upadla do bláta.
„Lino, nestalo se ti nic?“ zavolala matka.
„Davaj!“ křikl strážný. Následovala série ruských nadávek a pak na mě plivl.
Vstala jsem a přehlédla celou délku vlaku. Obloha byla šedivá a vytrvale pršelo. Uslyšela jsem křik a viděla, jak někdo vyhodil do bahna bezvládné dětské tělo. Nějaká žena se za mrtvolkou snažila vyskočit. Uhodili ji do obličeje pažbou pušky. Pak vyhodili další tělo. Smrt začala svou sklizeň.“

Příběh je vyprávěn z pohledu Liny – ano, je jí teprve patnáct let a jako každá dívka v tomto věku oplývá určitou naivitou, ale postupem času je okolnostmi donucena dospět, stejně tak jako její desetiletý bráška. Chtějí totiž přežít.

Velmi výraznou postavou je jejich matka Jelena, která se snaží ve všech, navzdory krutým okolnostem, zažehnout jiskru solidárnosti a potřebu vzájemné pomoci tím, že se s ostatními dělí o vše, co by mohla ponechat jen sobě a svým dětem, aby zajistila jejich přežití.
Když nad tím tak přemýšlím, žádná z postav nebyla vykreslena černobíle. Přestože jsem si některé postavy zařadila do kategorie „jasný záporák a nemám ho ráda“, přišly okamžiky, v nichž mě překvapily svým vstřícným jednáním, někteří mě dokonce ohromili svou lidskostí (takže má teorie o jasných záporácích vzala za své).

„Bylo riskantní nosit nebo schovávat si příděly chleba, když byl někde nablízku Ivanov. Hrozně rád je zabavoval. Třicet deka, víc jsme nedostali. Jednou jsem ho viděla, jak vytrhl jedné staré ženě ve frontě u pekárny z ruky kus chleba. Strčil si ho do pusy a rozkousal a ona se na něj dívala a prázdnými ústy žvýkala s ním. Pak jí chleba plivl k nohám a ona ho do posledního kousíčku sesbírala a snědla.“

Zima, hlad, bolest, výsměch, ponižování, nemoci, smrt. Každodenní součást života v gulagu na Sibiři. V kontrastu s těmito hrůzami se v příběhu objevovaly vzpomínky na dobu před deportací. Doslova mě fascinovalo, jaké drobnosti je dokázaly vyvolat. To byly doslova srdcervoucí okamžiky!

Kniha se čte jedním dechem, stále otáčíte stránky a nemůžete (nechcete) přestat. Osudy Liny, její rodiny a přátel se vám dostávají pod kůži. Nevěřícně nad příběhem kroutíte hlavou, rozčilujete se, smutníte. Žasnete nad sílou některých postav, nad soudržností lidí, jejich ochotě si pomáhat, protože tohle je jediná možná cesta jak zůstat naživu. Kniha ve vás vyvolá smršť emocí. Postupem času se ale v příběhu objevuje něco nového. Naděje. Všichni se upínají k myšlence, že tohle přeci musí jednou skončit, někdo je přeci musí přijít zachránit. Bohužel, ne všem se sny o šťastném konci splní. Ti, kteří přežili, museli přetrpět dvanáct let v hrozných podmínkách.

V šedých tónech je nádherná kniha o hrozných událostech. Přestože se jedná o fikci, je podložená skutečnými událostmi a příběhy lidí, kteří si tímto peklem prošli. Ruta Sepetys si totiž prostudovala dostupné historické zdroje o pracovních táborech na Sibiři, setkala se s přeživšími, s jejich příbuznými, vládními představiteli, historiky, psychology. Díky tomu se jí podařilo věrohodně zachytit hrůznou atmosféru a přežívání lidí v gulazích.
Kniha vás možná nedožene k slzám jako mě, ale dojmy z ní si v sobě ponesete ještě hodně dlouho.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm