18/10/2016

Spočítej hvězdy


Tvá bezpečnost spočívá ve tvé nevědomosti

Autor: Baru



Román Spočítej hvězdy autorky Lois Lowry, známé především díky knize Dárce, se odehrává v nacisty okupovaném Dánsku roku 1943. Teprve desetiletá Annemarie žije se svou sestrou a rodiči pokojně v maličkém bytě v centru Kodaně, a kromě vojáků hlídkujících na každém rohu si válku skoro neuvědomuje. Když ale Němci začnou pronásledovat Židy a na ulicích se začne schylovat k nečekaným událostem, Annemarie myslí na jediné – musí zachránit její nejlepší kamarádku, Židovku Ellen.

Spočítej hvězdy je má srdcová záležitost. Přestože jsem tu knihu četla několikrát, pokaždé mě silně udeřila její myšlenka, pokaždé jsem měla slzy na krajíčku, a i když jsem přesně věděla, jak to nakonec dopadne, pokaždé se ze mě stal uzlíček nervů čekající na to, co přijde dál. Tuhle knihu bych mohla číst klidně třikrát ročně a věřím, že by mne ani po dlouhých letech neomrzela. 



Tohle je totiž naprosto nádherný, silný příběh z pohledu „zaangažovaných“ Dánů, kteří se rozhodli pro svůj lid riskovat život, přestože se jim to mohlo stát osudným. Ani se mi zpočátku nechtělo věřit, kolik je na tom pravdy. Protože ta pravda mě děsí.

Vždycky, opravdu vždycky, mi tato kniha vnukla do hlavy tu nádhernou myšlenku. Pokaždé, když Annemarie přemýšlela o odboji, první, co ji napadlo, byla odvaha. Jak jsou lidé z odboje stateční. Jak drží pospolu i v těch nejriskantnějších chvílích. Jak vlastně naše bezpečnost spočívá v naší nevědomosti. Protože nejtěžší to vždycky mají ti, co toho ví nejvíc.

Už dlouho mne velice zajímalo, jak vypadala taková válka z pohledu dítěte. I když se nedá říct, že by mi tento příběh odpověděl na všechny mé otázky, dost mi toho v podstatě ukázal. Děti měly strach. Ale zároveň se dokázaly radovat skoro pořád z úplných maličkostí. To mě dojalo.

Spočítej hvězdy je pro mě jedna velká nezapomenutelná pasáž. Ten příběh mi při čtení připadá vždycky tak důvěrně známý. Miluji postavy v něm, miluji činy, kterými ty postavy jednaly, miluji slova, která vypustily z úst.

…Jeden z německých vojáků se najednou obrátil na chlapce, který stál vedle něj. „Kdo je ten člověk, co tudy každé ráno jezdí na koni?“ zeptal se. „To je náš král,“ zněla odpověď. „Král celého Dánska.“ „Kde má ochranku?“ podivil se voják. „A víš, co ten chlapec řekl?“ zeptal se tatínek Annemarie. Bylo jí tehdy teprve sedm let a seděla mu na klíně. Zavrtěla hlavou a čekala, co uslyší. „Podíval se tomu vojákovi přímo do tváře a řekl: ,Jeho chrání celé Dánsko.´“…

Spočítej hvězdy je kniha plná pocitů, emocí, strachu, bolesti, odvahy a statečnosti. A i když jsou postavy v ní jen postavami fiktivními, ten příběh je pravdivý. Odehrával se po celém světě. A všude byl stejný.



Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm