18/10/2016

Aristoteles a Dante objevují záhady vesmíru


Dva protiklady a přátelství na celý život

Autor: Baru


Aristoteles je obyčejný teenager. Náladový, samotářský a naštvaný na celý svět. Dante je jeho protikladem. Neustále veselý a optimistický kluk. Ale i on je nejraději sám. Ari neumí plavat, Dante ano. Ari si o svém životě myslí, že je na houby, zatímco Dante si ho užívá plnými doušky. Ari nemá moc zálib, Dante rád kreslí a plave. A přestože by se tak na první pohled mohlo zdát, že ti dva nemají vůbec nic společného, v momentě, kdy se potkají, odstartuje mezi těma dvěma přátelství, takové, které setrvá po celý jejich život.

Příběh je vyprávěn z perspektivy Aristotela. Pro mě to byl sice na začátku šok (čekala jsem, už podle názvu, že knihu budou prolínat pohledy obou hlavních postav), ale později jsem za to byla ráda. Kdyby měl v tomhle příběhu hlavní slovo i Dante, už by to nebylo ono.



Narovinu si to přiznám: do těch kluků jsem se totálně zamilovala. Oba mají své mouchy, no a co. Každý z nich má ale svou specifickou osobnost a vlastnosti, které jim nikdo nemůže odepřít. Jsou prostě sami sebou.

„Možná ten problém mezi mnou a mým otcem spočíval v tom, že jsme si byli podobní.“

Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru. Dlouhý název, já vím. Ale originální a až si knihu přečtete, pochopíte, že naprosto výstižný.

Taky se přiznám. Čekala jsem zase něco až přeslazeně procítěného. Ale tohle bylo jiné. Ty pocity tady nebyly zastřené obvyklou dávkou teenagerského nádechu. Autor se mi nesnažil své myšlenky podat nějak hluboce. Bylo to prostě strohé, a přesto na tom bylo něco, kvůli čemu jsem se cítila tak nějak smutně.

Je pravda, že občas byly dialogy až zbytečně moc dlouhé a mně se nejednou zdálo, že Ariho myšlenkové pochody se vlečou asi jako doba kamenná. Ale i tak mně děj stejně nutil číst pořád dál a dál. A pak, dřív než jsem si to stihla uvědomit, klepal na dveře konec a já se znovu rozesmutněla.

„Po zbytek dne jsem měl na tváři úsměv. Někdy to nejlepší, co můžete udělat, je říct lidem pravdu. Nebudou vám to věřit. A potom vám dají pokoj.“

Nedá se tedy s určitostí říct, že by to byla knížka nějak zvláště veselá. Ale vtipná byla dost, a to se mi na ní líbilo.

Jednoduše řečeno – rozveselila mě i rozesmutnila, zamilovala jsem si hlavní hrdiny i styl autorova psaní, měla v sobě nádhernou myšlenku, vyprávěla mi skutečný příběh. A zasáhla mě. Taková byla.

Víc už snad nemám co říct. Doufám, že jste z těchto řádků pochopili, jak moc se mi tenhle příběh líbil. A pokud ne, tak si ho prostě přečtěte. Během čtení snad pochopíte.

Jo a jen tak mimochodem. Vždycky, když jsem dočetla určitou část, jsem si poslechla „Just The Way You Are“ od Marse. Nevím proč, ale zkuste to taky. Hodí se mi to k sobě.

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm