16/10/2016

JACKABY


Podivíni nadevše

Autor: Baru

Knížky Doyla jsem nikdy nečetla, Doctor Who jde tak trochu mimo mě a Benedict Cumberbatch se mi do role Sherlocka vážně nehodí. Takže mi hned ze začátku bylo jasné, že s Jackabym si do oka příliš nepadneme. Jak moc jsem se mýlila!

Příběhu dominuje detektiv Jackaby, podivín s černou čupřinou, společně se svou asistentkou Abigail Rookovou, jež zbožně sleduje kolemjdoucí s koženými zápisníky. Je s podivem, že přestože vztah mezi těmito hrdiny není nijak zvláště důvěrný a má své mouchy, čtenář si je snadno zaškatulkuje do seznamu svých oblíbených literárních dvojic. A přestože jsem k Jackabymu ze začátku přistupovala dosti skepticky a během příběhu jsem si kvůli mnoha jeho činům rvala vlasy, dokázal si mne získat. Na rozdíl od slečny Abigail, se kterou jsem se moc v lásce neměla (dokáže mě někdo přesvědčit, že neexistuje syndrom kožených zápisníků? Protože jestli ne, tak už vážně nevím, jak si mám počínání A. Rookové vysvětlit).



Stejně tak je podivuhodné, jak mne tento příběh oslnil. Protože pokud nepočítám pár ojedinělých kousků, detektivky mě vážně nebaví (asi proto, že pachatele většinou odhalím o pět kapitol dříve než zkušený detektiv?). Jenže paranormální jevy! To je jiná!

Co se mi na příběhu líbilo, byla jakási (ne)systematičnost, jakou autor příběh pojal. Mnohdy doslova přeskakoval od tématu k tématu, chvíli tamto, pak zas tamto. A už jste někdy četli knihu, jejíž 13. kapitola byla z důvodu přání hlavního hrdiny nezveřejněna? Já teda ne, a vážně by mě zajímalo, co se v ní odehrálo!!!

Autor má ale dle mého vkusu moc pěkný styl psaní. Ať už je to překladem, či ne, to jazykové schéma se mi strašně líbilo.

Sakra, ať se snažím, jak se snažím, Jackabyho mám v hlavě už několik dní a ne a ne ho pustit ven. Stále chci najít nějaké logické odůvodnění toho, proč se mi zkrátka tak zamlouval – a ono doslova a do písmene nepřichází. Ale asi to tak má být, protože víte co? Normálně mě donutil Benedicta Cumberbatcha nějak skousnout – jdu sledovat Sherlocka, dámy a pánové!

Jackaby / William Ritter/ Host / 2015

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm