08/05/2022

Cirkus svět

Rozporuplná kniha plná krásných ilustrací.

Autor: Bára


Dlouho jsem z knihy nebyla tak rozpolcená jako právě z této. Po dočtení jsem dlouho přemýšlela, čím to je. A tak nějak už asi tuším...



Cirkus Svět mě na první dobrou zaujal obálkou a naprosto úžasnými ilustracemi Petera Stankoviče, pak jsem koukla na autora - Pavel Brycz - toho mám v povědomí jako autora Bílé paní na hlídání či série Emil a upíři, a tak jsem si řekla, že Cirkus Svět zkusím.


Strašlivý černokněžník Raven se po vyslechnutí věstby poradního ohně na sletu čarodějnic, rozhodne stát vládcem temnot na příštích sto let. Stačí říct správné zaklínadlo ve chvíli, "kdy se děti všech barev pleti chytí za ruce a obejmou celý svět“.


Takhle, kniha stojí na takovém tom (pro dospělého místy až trapném) dětském humoru. Víte, co myslím? Hlášky, které vám dítě sází jednu za druhou, příběhy, které si vymýšlí, a popadá se  při tom za břicho a vy stojíte, koukáte, nevíte, co přesně na to říct, ale nakonec vás ten jejich smích taky rozesměje. Na stejném principu stojí např. veleúspěšný Dogman, ale v knize Cirkus Svět to na mě nějak nefunguje. S čím jsem měla tak trochu problém (a mám s tím problém obecně), jsou obraty typu "všechny barvy pleti". Vždyť pokud chci, aby děti vnímaly tyhle rasové (obdobně i otázky sexuální orientace či náboženství) záležitosti zcela přirozeně, nesoudily, nerozlišovaly, musíme jim to zcela přirozeně předkládat. Děti jsou chytré, pochopí, že Chang (která je navíc doplněná zcela jasnou ilustrací) bude zřejmě Asiatka, ale přeci na to nemusím nijak zvlášť upozorňovat (navíc tím, že je žluté pleti). Toť alespoň můj názor.


Nemůžu říct, že bych se místy nepobavila, dokázala jsem ocenit i některé originální nápady, dohromady to však jako celek nefungovalo. Bohužel.

 





Cirkus Svět / Pavel Brycz / Pikola / 2022


Děkujeme společnosti Euromedia, a. s., za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm