24/11/2019

Everless

Panství krve a kovu
Autor: Olivka

Dovolte mi, abych vám představila nejlepší young adult knihu roku 2019 - Everless. A teď zcela bez nadsázky. Smíchejme výborně vymyšlený a detailně vykreslený svět + děj, který má spád, přidejme jednu super sympatickou hlavní hrdinku a hlavně opravdu originální a neotřelý příběh a vznikne nám Everless, který můžu s čistým svědomím označit za nejlepší young adult knihu letošního roku. Samozřejmě z těch, co jsem četla, takže promiňte, pokud mi unikla nějaká velká knižní pecka, která by se o tento prestižní titul měla ucházet. A když už jsme u toho, přejděme od slov k činům. Na webové stránce Humbook festivalu právě probíhá hlasování o nejpovedenější young adult kousky letošního roku. Já už jsem své oblíbence zvolila, tak nezapomeňte hlasovat i vy!


Sempera je království, kde se platí časem. Každý lidský život, zde má svou cenu vyměřenou v hodnotě mincí, které by se z jeho krve daly získat. Je to svět krutý a nemilosrdný. Na Everless žijí šlechtici a aristokraté, jejichž život trvá již stovky let a kteří si času již dávno přestali vážit. Ve městech ale žijí i chudí lidé. Netuší, kolik času jim ještě zbývá. Jsou to roky, týdny, hodiny? Nemají dost peněz na základní aspekty života - jídlo a bydlení. Tito lidé pak často sahají k poslednímu zoufalému řešení - nechávají se krvácet. Z krve se jim odebere určité množství času, ze kterého se pak vytváří kovokrev - semperská měna.

Julie Emberová na Everless kdysi žila, za tragických událostí jej ale musela s otcem opustit. Nyní žije v bídě a nouzi. A její otec umírá. Jules musí sehnat dost kovokrve než bude pozdě, a tak se rozhodne čelit své minulosti a vrátit se na Everless. Tam na ni ale číhá větší nebezpečí, než si myslela. 

Na Everless jsem se těšila. Neměla jsem přehnaná očekávání, ale námět se zdál být zajímavý, lidé na databázi knih jej hodnotili velmi kladně a navíc téma se nápadně podobá mému oblíbenu filmu Vyměřený čas. Takže jsem čekala povedenou knihu. Hooodně povedenou knihu. Ale tohle bylo úplně jiný kafe, fakt mega hustý!  Hlavní hrdinka Jules je sympatická a hlavně opravdu "reálná". Není to žádná bezchybná akční hrdinka, ani nesoběstačná princeznička čekající na spasitele. Je to zkrátka úplně normální holka, která dělá chyby a někdy má strach. A má trable s láskou...

To je další důležitý bod. Romantická linka většinou v young adult hraje naprostý prim a bohužel často i na úkor děje. V Everless samozřejmě romantika nechybí, dokonce je zde i to nejproslulejší klišé - milostný trojúhelník. Naštěstí je milostná část trochu odsunutá do pozadí a funguje spíš jako podkres celého příběhu, za což dávám autorce velké plus.

Příběh je od začátku chytlavý a napínavý a postupně ještě graduje. A když si člověk ke konci myslí, že akčnější to už být ani nemůže, autorka ještě přitvrdí a sype na nás jednu nečekanou akci za druhou. Navíc, takové hrozné otevřené cliffhangery, jako je v této knize, by měly být trestné. Jak dlouho mám teď proboha čekat na další díl? NE! Radši to ani nechci vědět.

Everless si prostě musíte přečíst. Je to skutečně výjimečný počin ve stojatých vodách young adult. Vy, co mě znáte, víte, že jsem velký fanoušek Jenny Han, Kierry Cass, Kasie West a těch nejsladších romantických příběhů. Ale každý si od toho někdy potřebuje odpočinout. A Everless je ideálním řešením. A navíc, je to autorčina prvotina. Takže před Sarou Hollandovou opravdu smekám. Třešničkou na dortu je pak nádherná obálka.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm