02/12/2018

Temnota


Temnota – nová konkurence S. J. Maas?

Autor: Olivka 

Když jsem se rozhodovala, jaké knížky si budu chtít v tomto měsíci přečíst, jako vždy jsem se orientovala podle hodnocení na Databázi knih a Goodreads. Zjistila jsem, že čtenáři Temnotu buď milují, nebo nenávidí, a proto jsem se rozhodla, že si ji musím také přečíst. Dlouho jsem neviděla tak rozdílné hodnocení, byla jsem tedy na knihu velmi zvědavá a chtěla jsem si na ni vytvořit vlastní názor. Nakonec jsem se nepřipojila ani k jednomu táboru a můj názor na knížku je poněkud rozpolcený.


Ladislava Dragwlyová je společně se svým mladším bratrem Radem vychována na Osmanském dvoře. Otec je zde sobecky zanechal a evidentně o ně nejeví žádný zájem. Lada s Radem jsou si tak v těžkých časech daleko od rodného Valašska jedinou oporou. Lada si tak musí přiznat, že její diametrálně odlišný bratr je v tu chvíli její jedinou rodinou. Nad vodou ji drží jediný cíl - tvrdý trénink. Chce se totiž vrátit domů, kde se jako plnohodnotná vládkyně ujme tůnu. Vše se ale zkomplikuje, když se seznámí s Mehmedem, sultánovým synem. Lada poprvé poznává opravdové přátelství a později i lásku, která sebou nese určitou zodpovědnost k druhé osobě, což je něco, co Ladě absolutně nezapadá do plánů.

Ti, co mě už nějakou dobu znají, se musí divit, jak se mi tato knížka vůbec dostala do rukou. Bez mučení přiznávám, že jsem romantik tělem i duší, romantické zápletky si vždy velmi užívám a naprosto miluji roztomilé, byť někdy trošku naivní knihy od Jenny Han. Vlastně moje volba této knihy udivila i mě samotnou :) Ale rozhodně toho nelituji. Každý by měl čas od času vykouknout z té své bubliny a přečíst si něco z úplně jiného žánru než volí běžně (a tohle neplatí jenom knihách, ale v životě obecně). 

V průběhu knihy rosteme společně s postavami. Běžně v knihách sledujeme pouze krátkou etapu v životech postav, ale v této knize sledujeme skoro celý jejich život už od raného dětství, takže podrobně známe celý jejich nelehký životní příběh, díky čemuž pak chápeme jejich rozhodnutí a můžeme se do postav lépe vcítit.

V této knize jsou hlavní postavy hned dvě. Byť to tak nemusí vypadat, Radu hraje v příběhu stejně důležitou roli jako Lada. Tyto dvě postavy jsou si dokonalým protipólem. Ladislava je cílevědomá, odvážná, impulsivní i násilnická a je takový pravý opak princezny, jíž by měla být. Zatímco Radu je citlivý, ustrašený, avšak velice inteligentní. Oba umí dosáhnout svého, i když každý jiným způsobem. Lada volí rychlejší cestu, vše řeší bojem, zatímco Radu je velký taktik a všechny si umí získat. A proto se skvěle vzájemně doplňují.

Temnota byla hodně srovnávána s knihami Sary J. Mass.  Posoudit to sice nemohu, neboť jsem její série zatím nečetla, ale Temnota každopádně každým coulem vybočuje z klasického konceptu young adult. Není to žádné sci-fi ani fantasy, pouze popisuje alternativní realitu naší historie, která, byť se to někomu nemusí zdát, klidně mohla nastat. V knize je taky skvěle popisována nepříliš dobrá pozice žen ve středověké společnosti.

„A navíc“ dodal lhostejně, „si nemyslím, že jsou ženy schopny nějakého zvláštního učení. Má to co do činění s tvarem jejich lebky.“

Knihu bych doporučila nejen fanouškům Sary J. Mass, ale i těm, kterým už lezou na nervy klasické neschopné hrdinky, a hlavně všem, kteří by si chtěli přečíst něco originálního a neobvyklého z žánru young adult.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm