18/10/2017

Jeden německý život

Prostě jsme se s tím svezli

Autor: Baru

Dokumentární film Jeden německý život je rozhodně jedním z mála velice působivě natočených snímků, ve kterém ani tak nejde o fakta, jako o efekt, kterým na diváka působí. Černobílé záběry na 105 let starou nacistickou sekretářku, která popírá jakoukoli vinu na spoluúčasti na nejbrutálnějším světovém zločinu, jsou nejen geniální a dech beroucí, ale kouká z nich upřímnost a ve vás vře milion rozporuplných pocitů, které byste chtěli umět vyjádřit. Kniha na motivy tohoto filmu je sestavena na základě výpovědi, kterou Brundehilde Pomselová poskytla tvůrcům, obohacena o dodatky současného německého politologa a historika Thore D. Hansena, který na ni vnáší světlo z pohledu nejaktuálnější politické situace ve světě.


Pojďme si tuto ženu, o které bude v následujících řádcích řeč, krátce představit. Brundehilde Pomselová byla svého času nejlepší „kancelářskou krysou“ napříč Berlínem. Svou pozici si budovala pomalu, ale jistě, a při výběru pracovního stolu na svůj status moc nekoukala – jednoduše ji zajímal plat a dostatečně příjemné a luxusní prostředí, ve kterém bude pracovat. Začínala jako obyčejná písařka v Říšském rozhlasu, během pár let pak byla schopna dopracovat svou kariéru až do soukromých kanceláří Josepha Goebbelse a až do roku 1945 se pohybovala mezi nejvyšší nacistickou elitou.

Roky přepisovala nejdůležitější dokumenty této totalitní ideologie, roky měla přístup k zakázaným sejfům, večeřela s velkými nacistickými zvířaty u jednoho stolu. Přesto svou vinu jakkoli popírá. 

Na poměrně malém počtu stran hlavní autorka věrohodně líčí své dětství, zkušenosti z různých pracovních pozic od práce pro židovského advokáta až po místo na ministerstvu propagandy, konec války, následné zajetí a deportaci do sovětského politického tábora, návrat na svobodu a nakonec to, jak lehkomyslnost, sobeckost a apolitismus tehdejších Němců vznítila plamínek, z nějž se během nepozorné chvilky stal požár, který již nebylo v jejich silách uhasit.

„Politika nás nezajímala. A právě to se později ukázalo jako zásadní problém.“

německém životě se ani tak nejedná o to, jak moc výpovědi Pomselové věříte, či ne. Její vyprávění vás nutí zamyslet se nad tím, co byste dělali, kdybyste se na jejím místě ocitli vy. Obětovali byste veškerou svou lidskost pro kariérní a materiální úspěch stejně jako ona? Nebo byste se vzepřeli veškerým tehdy jasně stanoveným morálním zásadám?

„Byla to prostě tak trochu elita. Už proto bylo příjemné tam pracovat. Všechno bylo přívětivé, mně se tam líbilo. Hezky oblečení lidé, přátelští lidé. Ano, byla jsem v té době ještě hodně povrchní, hodně hloupá.“

Pomselová sama sebe po celých 106 let stále označovala za naivní, lehkomyslnou a hloupou ženu s nulovým zájmem o politiku a dění kolem sebe, zaměřenou pouze na svou svůj osobní úspěch a materiální zabezpečení. Přesto mě stále nutí pokládat si tutéž otázku – jestliže byla Pomselová tak naivní a hloupá, jak říká, jak může tak vehementně popírat, že se na ní tehdejší okolní vlivy ideologie nepodepsaly?

Jestliže do světa prorazila nějaká lépe vyobrazená autobiografie, zatím o ní nevím. Tato kniha mi poskytla úžasnou možnost pohlédnout na tuto historii z úplně jiných úhlů, a přestože nebyla napsaná nijak zvlášť čtivě, můj zájem o ni ze stylu toho příběhu jednoduše vyplynul.

Jeden německý život Pomselovou nijak neodsuzuje ani nekritizuje, naopak její výpověď bere jako stěžejní bod pro otázky, které bychom si poslední dobou neustále měli pokládat. „Jsou obavy, že se mohou dějiny opakovat, příliš přehnané? Anebo jsme již dávno překročili hranici, za níž už novou epochu totality a autoritářství nedokážeme zastavit? A jestliže chceme Brundehilde Pomselovou odsoudit za pasivní spoluúčast, pak se nám nevyhnutelně vnucuje otázka, zda se naše chování v dnešní době nějak zásadně liší od pasivních spoluúčastníků v Třetí říši. Nedospěli jsme už dávno k mnohem větší formě ignorance a lhostejnosti ke světovému dění? A nejsme to momentálně my, kdo odvrací zrak?“

No, přemýšlejme o tom.


Děkujeme společnosti Euromedia Group, a.s., za poskytnutí recenzního výtisku.



Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm