26/03/2017

Psí poslání

Kdyby němé tváře mohly mluvit
Autor: Baru


Psí poslání je příběh vyprávěný z pohledu jedné malé milé psí duše s velkým posláním, které zřetelně poukazuje na to, že naši skuteční parťáci nás nikdy neopouští a vždy tu s námi budou až do konce našich dní. Ať už si ho pojmenujeme Toby, Bailey, Ellie nebo Bobby, tenhle hafan je ztělesněním výborného vypravěče – jeho život (čtyřikrát násobeno) je směsicí vtipných momentek, smutných chvílí, dobrodružství, jídla, spousty lidí a ještě větší hromady psů. Vyprávěn z pohledu jeho očí je příběh neuvěřitelně čtivý, poutavý, nápaditý, originální a zkrátka úplně jiný. Pokaždé se tedy tato psí duše znovu narodí, prožije nový život po boku někoho jiného a znovu zemře, aby se mohla převtělit do dalšího těla. A přestože to tak na první pohled nevypadá, děj se opírá hlavně o rodinná dramata a klíčové situace, které z pohledu němé tváře nabírají úplně jiný rozměr.

„Pokud šlo o mě, zůstal jsem svému chlapci věrný od prvního okamžiku, kdy jsem ho spatřil, až do dnešního dne – včetně desítek let mezi tím. Věděl jsem, že brzy mě pohltí žal, ale právě v tuto chvíli jsem cítil klid a mír. Byl jsem si jistý, že všechno, čím jsem si prošel, směřovalo k tomuto okamžiku. Splnil jsem své poslání.“

Víte, k něčemu takovému nelze říct nic, co by vám nějak reálně přiblížilo pocity a myšlenky, které po dočtení naprosto vyždímají každou duši citlivého pejskaře. Cítíme smutek. A najednou se podíváme do očí, které nás z povzdálí pozorují, a rozpláčeme se. Jen tak.

Psi nás učí lásce, trpělivosti a porozumění. Tolerují nám chyby, kterých se na nich dopouštíme. Jsme k nim bezohlední a oni nám přesto odpouští. Přijdou si pro pohlazení, protože ví, že nás to uklidní. Bouřlivě nás den co den vítají a čiší z nich čirá bláznivá radost. Je jim jedno, jestli máte dvě nebo čtyři nohy, jednu nebo žádnou.  Jsou velcí, malí, flekatí, ušatí i nohatí a každý z nich je krásný a upřímný a svůj. Nejsou to naši služebníci, ale v čiré podstatě nám dávají něco, co jim nikdy nedokážeme splatit – věrnost a lásku.

Tahle kniha je všechno, čím by kniha měla být. Rozpláče vás i rozesměje, ukáže vám svou myšlenku a donutí vás přemýšlet. O lidech a psech, podivných existencích, poselstvích, jídle a štěňatech.

Tahle nádherná myšlenka o tom, že jeden pes doprovází svého pána po celý jeho život, je tam. V každé duši je kout, do kterého se schováme vždycky, když nám náš pes začne připomínat Baileyho. Našeho prvního Baileyeho.

Otevřeně a často říkám, že mám zvířata raději než lidi. Setkávám se proto s nepochopením a mnohdy až přehnanými reakcemi, které se ptají proč. Ve většině případů nemusím důvod hledat příliš daleko, jindy ho zas mám pěkně přímo před očima. Protože lidé jsou lidé. A psi jsou psi.

Psí poslání je, troufám si říci, knihou pro všechny, kteří ve svých očích nevidí psa jen jako „pouhé“ zvíře. K tomu, abyste této knize porozuměli, je totiž potřeba chovat k těmto tvorům úctu a pochopení. Psí poslání si užijete, trochu si popláčete, občas se zasmějete, ale jedno je jasné – budete se teď na svého psa dívat docela jinak.

Ne, a vůbec vám to tady nevykládám, protože mám doma dva.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm