18/02/2017

Hordubal

Milostný trojúhelník po Čapkovsku

Autor: Baru

Přiznávám se, ke Karlu Čapkovi jsem ze začátku přistupovala se špetkou opatrnosti. Není to moje generace a jeho knihy nejsou mezi mými vrstevníky příliš čtené. Nebo to mám prásknout? My, dnešní generace, Čapka nečteme. Je to pro nás jen jakási povinnost vrátit se k základům. Proto asi pochopíte, že se mi ze začátku Hordubal vůbec nezamlouval. Jenomže když jsem se do příběhu posouvala hlouběji, záhy jsem se nemohla odtrhnout.


I když si to neuvědomujeme, osm let je dlouhá doba, a přeci jen s námi udělá své. A i přesto, že čas plyne rychleji, než si uvědomujeme, ve svém důsledku zanechává neuvěřitelné množství stop. A tak tu jest Hordubal, přivandruje z Ameriky. Z tříletého batolátka je jedenáctileté děvče a z kdysi milé a krásné Poleny tvrdá neoblomná slupka. Tož pochopte, že to má doma Hordubal těžké. A pak je tu ten čeledín, černý maník s dobrým srdcem, co práci v hospodářství zastal, když byl pryč. Jenže i takového dobráka, jako jest Hordubal, zdání klame…

Ano, i v této knize, napsané mnoho, mnoho let zpět, byl oblíbeným námětem milostný trojúhelník. Ale nelekejte se, autor rozhodně nebyl typ, který by se rád rochnil v romantice a nerozhodnosti hlavních hrdinů. Tenhle milostný trojúhelník, ten byl zkrátka napsán… po Čapkovsku. Úplně jinak.

Co si budeme povídat, Karel Čapek prostě nebyl na Nobelovku nominován jen tak. I když mne osobně děj ani postavy moc neupoutaly, mnohem více se mi zalíbil jeho styl. Osobitý, originální a opravdu hodně čtivý. Jeho vyprávění mne naprosto pohltilo a na konci příběhu jsem celkem zalitovala, proč sakra Hordubal nevydržel o něco víc.

Jedno musím rozhodně uznat – Karel Čapek je geniální spisovatel, a nám Čechům by mělo srdce hrdostí zaplesat při každé zmínce o něm. A starý dobrák Hordubal, ten je toho důkazem.


Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm