23/10/2022

Vespertina - Temná kněžka

Moje nová oblíbená autorka!

Autor: Markéta


V létě čtu zásadně jen dva typy knížek. Romantiku, u které moc nemusím přemýšlet, jen se chci dojímat, brečet a užívat si všechny ty Pláže v Chorvatsku a Kavárny v Kodani. Druhým typem jsou naopak knihy, u kterých musím přemýšlet hodně – detektivky. Za poslední tři týdny jsem zhltala všechny doposud vydané díly Cormorana Strikea a zamilovala se do něj (takže jsme opět o romantiky). Co chci říct tímhle úvodem naprosto mimo mísu? Že Temná kněžka Vespertina byla naprostým vystoupením z mé letní komfortní zóny. Fantasy a ještě k tomu bez romantiky, jak slibovaly všechny recenze? Není divu, že jsem ji dlouho odkládala. Prozradím vám ale rozuzlení hned na začátku. Nakonec jsem byla ráda, že jsem se do čtení pustila.

 


Artemisia, mladá jeptiška, se chce stát Šedou sestrou. Ty mají za úkol převádět duše zemřelých na onen svět. Když totiž duše neprojde tímto rituálem, zůstává na zemi, kde může lidem způsobovat problémy. Zvláštní výběr povolání, ale Artemisie se vždy cítila lépe mezi mrtvými než mezi živými, kteří ji neustále hodnotí na základě její minulosti a odtažitého chování. Samozřejmě nic nejde tak, jak by si přála. Její klášter napadnou vojáci posedlí dušemi ze záhrobí a Artemisia klášter ochrání tím, že vyvolá prastarý přízrak ukrytý ve svaté relikvii. Jedná se ale o démona, který ji může ve slabé chvíli posednout. Jenže nepřátelé, kteří se pohybují kolem ní, se ukážou být větším nebezpečím, než přízrak, který se usídlil v jejím těle. Artemisii nezbyde nic jiného, než zmizet a jejím největším spojencem (a možná i přítelem) se pak stává samotný přízrak, s pomocí kterého musí bojovat proti tomu, co donedávna považovala za správné.


Svou první knihou Kouzla rodu Thornů, která byla velmi úspěšná, nasadila autorka Margaret Rogersonová laťku velmi vysoko. A Temná kněžka nezklamala. Postavy – skvělé, zápletka – vynikající, fantasy svět – promyšlený, vše do posledního detailu propracované. V podstatě jsem nenašla nic, co by se dalo vytknout. Vymyslet novou originální fantasy musí být těžké a já smekám přede všemi autory, kteří to dokážou.


Líbilo použití církevní terminologie a institucí v imaginárním náboženství, kláštery, jeptišky a mniši, svatí a relikvie, vše perfektně fungovalo. Mám ráda, když se spisovatelé nesnaží za každou cenu vymyslet nové pojmy a systémy pro věci, které už existují, že se inspirují ve světě kolem nás.


A úplně nejvíc jsem si zamilovala (takže pro mě tu zase trocha lásky byla) rozmluvy mezi Artemisií a přízrakem. Byly zábavné, duchaplné, zároveň sarkastické a ironické a hlavně skvěle dokreslovaly příběh a vysvětlovaly vše, co se v příběhu dělo, takže nezůstávala žádná bílá místa.


Myslím, že jsem objevila svou další oblíbenou autorku a už se nemůžu dočkat dalšího dílu, případně i jiných knih, které spisovatelka napíše.


Temná kněžka / Margaret Rogerson / Fragment / 2022


Děkujeme společnosti Albatrosmedia, a.s., za poskytnutí recenzního výtisku.

Žádné komentáře

Okomentovat

© POD LAVICÍ
Maira Gall a Adam Böhm