Naše budoucnost očima britského vizionáře
Autor: Baru
Od
Iana McEwana, předního britského prozaika dvacátého i jednadvacátého století,
můžeme vždy očekávat sadu hlubokých niterných pocitů a nadčasových
vizionářských myšlenek. Přestože jsem si k němu našla cestu teprve
nedávno, stihla jsem přečíst několik jeho próz a rozdílnost, až absurdnost, je
právě to, co jeho díla odlišuje od ostatních, a možná se nad ně prostřednictvím
toho i tak trochu povznáší. Ian McEwan je král divných próz a nikomu to
rozhodně nemůže vadit. Jeho román z prostředí Chesilské pláže mne zaujal, environmentální Solar svou absurdností a prozřetelností neméně, Šváb mne svou nadčasovostí a trefností
usadil do křesla a Stroje jako já, jedna
z jeho nejnovějších próz, o níž dnes bude řeč, mne uchvátila a zhnusila
zároveň.
Je
cosi shnilého v království anglickém… Parafrázuji, pro McEwanovo literární
dílo je ale tato přetransformovaná shakespearovská citace vskutku výstižná.
Stejně jako jeho současníci, mnou velice opěvovaný Kazuo Ishiguro (k jehož dílu
byla tato parafráze mimo jiné skutečně použita) nebo jeho vrstevník, možná vám
o něco blíže známý Harukami Murakami, se Ian McEwan prostřednictvím literatury
snaží čtenáři sdělit něco podstatného a velice důležitého, něco, co jej sužuje
a rád by se o své pochybnosti s někým podělil. Ne nadarmo si ve svých
dílech bere na paškál morální dilemata (Betonová
zahrada), záležitost udržitelnosti a ekologie (Solar) nebo téma mateřství (Myslete
na děti!; Dítě v pravý čas). Ve svém nejnovějším díle se zaměřil na
otázku budoucnosti umělé inteligence, což je nevybíravé téma týkající se
každého z nás. Přestože si to momentálně ještě nepřipouštíme.
Vítejte
ve Velké Británii 80. let minulého století. John Fitzgerald Kennedy přežil
atentát, Alan Turing nepodstoupí hormonální léčbu a Johna Lennona nikdo
nezastřelí. Autonomní vozidla jsou stálými obyvateli garáží středních vrstev,
lidskou práci napříč všemi pozicemi nahrazují roboti, nevyhnutelná daň
z hlavy je novým zásahem do rodinných rozpočtů a země vstupuje do války o
Falklandy. Alternativní minulost, kterou nám zde Ian McEwan představuje, si
nevybral náhodou. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních témat je zde
kromě umělé inteligence právě zmíněná kontroverzní britsko-argentinská válka o
Falklandy, neměl na vybranou, a vytvořil tak unikátní spojení minulosti a
potencionální budoucnosti. Výsledek je znepokojivý – lidé, přestože by jejich
ctižádost měla být těmi inteligenčně nejvyspělejšími vědeckými a technickými
pokroky uspokojena, jsou stále nenasyceni, navíc čelí environmentálním problémům,
nejhlubší politické krizi v dějinách Velké Británie (krátce se zde
například objeví Margaret Thatcher, britští labouristé nebo brexit) a exponencionálně
rostoucí nezaměstnaností, jelikož veškerou práci si již osvojují robotické
mechanismy. Pohled do doby, která se možná jednou odehraje, je opravdu děsivá. Mimo
jiné to však není první vzorec alternativní minulosti, který McEwan ve svém
díle použil – podobný bychom mohli najít například v knize Mlsoun nebo Nevinný.
Setkáváme
se zde s několika protagonisty, jejichž charaktery nám umožňují pochopit
vážnost doby, seč alternativní, jak ji Ian McEwan vidí v řádu několika
desítek budoucích let. Hlavní, poměrně neutrální postavou, je zde mladý floutek
Charlie Friend. Nevýrazný, průměrný a nikterak úspěšný mladík bez závazků, protloukající
se s co nejmenším odporem světem, zapálený však do fyziky, a tak si
jednoho dne pořídí „svatý grál vědy“ – společníka, intelektuálního partnera do
debaty, přítele i sluhu. Adama. Dokonale vyvinutého robota, prototyp člověka.
Svalnatého, robustního, s černými vlasy a miniaturními černými tečkami
okolo duhovek. Každá umělá inteligence se ale jednoho dne může vymknout
kontrole…
Lhali
bychom, kdybychom sami sobě tvrdili, že je toto téma v literatuře
novinkou. Kdepak, mnoho umělců, od spisovatelů po režiséry a vědce, otázku
umělé inteligence dokázalo zformulovat již mnoho desítek let zpět (R. U. R.,
Já, robot, Blade Runner). Těžko však srovnávat tato díla s lyričností a
literárností, s jakými přichází právě Stroje
jako já. V překladu Ladislava Šenkyříka, který je kmotrem všech
McEwanových děl, Stroje jako já
vynikají už na pohled kultivovanými a libozvučnými souvětími, dle prvního dojmu
laickými, avšak umírněně odbornými. Zkrátka něco pro fajnšmekry kvalitních Odeonek.
Je opravdu nesmírná radost takové knihy číst.
Prózu
Iana McEwana byste rozhodně neměli odmítnout. Absurdnost, přemýšlivost,
tragikomičnost, trocha sarkasmu, nadčasové zpracování a nikdy nekončící drsná
kritika společnosti – to jsou aspekty, které je tento autor schopen propojit
v celek. To, co bychom s trochou nadsázky považovali za odporné, on vnímá
jako krásné a inspirující. Stroje jako já
jsou navzdory zavádějícímu názvu velmi lidskou knihou, snad lidštější než jiné.
Roboti na hierarchii postupují strmě vzhůru – přejímají naše vlastnosti, touhy
i starosti. A konečně – pro člověka jednou budou jeho zhoubou.
Stroje jako já / Ian McEwan / Odeon / 2021
Žádné komentáře
Okomentovat